Dubbelleiding-remsysteem, lastafhankelijk remventiel, eventueel een oplooprem, losbreekreminrichting, rem op alle assen, remvertraging, individuele technische RDW-toelatingskeuring. Sinds 2018 is de wet met het oog op beremming op voertuigen met een aanhanger van kracht.
Kentekenregistratie verplichting
Tot dusver was er geen kentekenregistratie, waardoor de handhaver nog even door de vingers keek als het remsysteem nog niet in orde was. Vanaf 2021 is die verplichting er wel. VDL Weweler Parts hoopt met een totaalconcept loonwerkers op weg te helpen, zodat alles RDW-proof is. “VDL is een grote organisatie waar veel gebeurt met lassen, voersystemen, kippers, noem maar op. De grote inkooporganisatie kunnen klanten van profiteren. Dan gaat het niet alleen om remsystemen, maar ook om bijvoorbeeld verlichting, luchtveersystemen, assen, verschillende chassis- en carrosseriedelen en alle koppelingen voor aanhangers. Nu is een loonwerker voor onderdelen wellicht afhankelijk van vijftien verschillende leveranciers.
Totaalpakket
Door het leveren van een totaalpakket profiteert de klant van de brede specialismes binnen VDL”, legt key accountmanager Jack Sauer van VDL Weweler Parts uit. Hij benadrukt hoe belangrijk het is dat de remsystemen aan de eisen voldoen. “Alle nieuwe voertuigen moeten sinds 2018 al van het remsysteem voorzien zijn. Er zijn veel trekkers op de weg met jonge bestuurders en soms ook met een flink gewicht in de aanhanger, zonder fatsoenlijke remmen. In de maistijd is de kans op ongevallen enorm en, laten we eerlijk zijn, dan is het vaak met een dodelijke afloopt. De beremming moet gewoon in orde zijn”, benadrukt Sauer, “Wij werken met specialisten die alle juiste onderdelen kunnen leveren. Die kennis is belangrijk, want ook nieuwbouw en afmaken zijn niet hetzelfde.”
Tekst: Martin de Vries
Foto's: Martin de Vries, Jan Geert Vedelaar