Nederland loopt voorop met het doorvoeren van de John Deere Dealer of Tomorrow Strategy. Vijf dealers met minimaal drie vestigingen kunnen de klant optimaal bedienen, zo is de visie. “Met een groeiend marktaandeel blijkt de strategie in Nederland een succes te zijn. Maar is dit de ultieme vorm? Consolidatie is nooit een doel op zich.”
Reorganisatie en professionalisering
De overname van Jan de Winkel door GroeNoord en de sluiting van het verkoopkantoor van John Deere in Horst in december 2019 passen in het beeld van de reorganisatie en professionalisering, die het groene tractorconcern in Europa voor ogen heeft. De buitendienstmedewerkers uit Horst werken inmiddels van thuis uit en de binnendienst taken zijn samengevoegd met die van het kantoor in het Duitse Walldorf. Countrymanager Cor Kramer van John Deere stelt dat het traject in Nederland al in 2011 is ingezet. “Voortbordurend op de strategie was het doel destijds om met negen ‘dealers of tomorrow’ de klanten in Nederland te ondersteunen en begeleiden. Het idee is dat die gebruikers steeds meer rechtstreeks zaken met de John Deere dealers doen.”
Dealerbedrijven groter en zelfstandiger
De locatie in Horst gaf negen jaar geleden nog onderdak aan een team van zestien mensen. “Met de verdere professionalisering en samenvoeging van dealers, zoals onder andere Greve door GroeNoord in 2017, is de ploeg iets afgeslankt. De dealerbedrijven zijn steeds groter en zelfstandiger geworden. De huidige overname van Jan de Winkel maakt GroeNoord nu tot een grote partij met negentien vestigingen in het noorden en oosten van het land. Er is en blijft behoefte aan een buitendienst, maar onder andere marketingtaken zijn aan Walldorf overgedragen. Het heeft dan geen zin om een kantoor in Limburg open te houden. Concreet betekent dit dat de deuren in Horst op 16 december 2019 zijn gesloten en wij nu als buitendienst van zes mensen vanuit een thuiskantoor werken.”
Groei John Deere in Nederland
Waar in Duitsland momenteel sprake is van onrust door de reorganisatie van het dealernetwerk, is de strategie in Nederland veel eerder ingezet en succesvol gebleken. “In het boekjaar 2011 had John Deere in Nederland een trekker marktaandeel van ongeveer zeventien procent. Het afgelopen boekjaar komen we net iets boven de 23 procent uit. Dat betekent dat John Deere in Nederland is gegroeid. Op basis van deze cijfers kun je stellen dat de strategie positief uitpakt. Dit succes is niet alleen te danken aan John Deere en haar medewerkers, maar vooral aan de Nederlandse dealers.”
Volgens de uitgestippelde strategie van John Deere bestaat een ‘dealer of tomorrow’ uit minimaal drie tot vijf vestigingen…
Dit betreft een gedeelte van het artikel uit het Vakblad De Loonwerker. Het hele en meer soortgelijke artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad.
Tekst en foto's: Martin de Vries