Pöttinger brengt de tandrijen in de pick-up van de Jumbo-opraapwagen en de Jumbo Combiline, de silage- en opraapcombinatie, terug van acht naar zeven rijen. Het is de meest opvallende aanpassing in de nieuwe 20-serie.
Ook is de bodem naar beneden gebracht en is er een nieuw design. “Een investering in kwaliteit met een model dat past bij de tijdsgeest.”
Klaar voor nieuwe grasseizoen
De eerste Jumbo Combiline-opraapwagens uit de nieuwe serie zijn inmiddels door importeur Duport uit Dedemsvaart uitgeleverd en staan klaar voor het nieuwe grasseizoen. De twaalf modellen, die geschikt zijn voor de tractoren van 160 tot 450 pk, zijn ontwikkeld voor een efficiënte en economische kuilvoerproductie. De 20-serie van Pöttinger is een doorontwikkeling met dezelfde onderscheidende eigenschappen als de voorganger.
De stap van een acht naar een zevenrijige pick-up klinkt dan wellicht als een stap terug. Landbouwspecialist Gerrit Baan van Duport trekt een andere conclusie. “Met de introductie van de 10-serie ging de pick-up inderdaad van zes naar acht tandrijen. Normaal bij ontwikkeling zie je een wens naar meer capaciteit. Met acht kon je duidelijk meer. Echter bij hoge snelheden opladen, boven de twintig kilometer per uur, zag je de laatste tand te laat in de trommel verdwijnen, waardoor de gewasstroom afgeremd werd.
De pick-up, die van acht naar zeven tandrijen is gegaan
Wens naar meer capaciteit
Bij het opvoeren van de snelheid, bleek er onvoldoende ruimte te zijn voor een achtste tandrij om ongehinderd de gewasstroom naar de rotor te krijgen. “Door van acht terug te gaan naar zeven rijen, zie je dat er net iets meer afstand ontstaat en is de hogere snelheid geen probleem meer. Uiteindelijk laadt de nieuwe serie met minderen tandrijen uiteindelijk dus toch nog beter. Een belangrijke eigenschap voor zwaardere omstandigheden en de groeiende wens naar meer capaciteit.”
De pick-up heeft optioneel een breedte van 2,36 meter en wordt met een steunrol uitgerust, om grond happen te voorkomen. Gebruikers van deze pickup zijn hierover heel tevreden en willen dan ook niet meer terug naar een smallere pickup . Deze gaat eenvoudig door de bochten. De hark kan ook zo breed mogelijk worden afgesteld. De brede wiersen zorgen voor een betere benutting van het invoerkanaal. Uiteindelijk heb je minder vermogen nodig voor het oprapen door de invoer meer te spreiden.”
Verlaagde bodem
De invoer en andere eigenschappen van de laadautomaat uit de 10-serie komen ook weer terug bij de opvolgers. De bodem van de wagen is wel vijftien centimeter verlaagd. “Net als de Faro, de Europrofi en de Torro opraapwagens van Pöttinger”, legt Gerrit Baan uit, “Dat is dus nu ook in de Jumbo 20-serie doorgevoerd.
Verlaagde bodem is voor deze serie een noviteit
De verlaagde vloer moet er voor zorgen dat het laden van gras lichter verloopt. “Er ontstaat meer ruimte om het door te voeren product vanaf de wals in de wagen te krijgen. Baan geeft aan dat Pöttinger met de verlaagde bodem enigszins zwicht voor de vragen uit de markt. “Want eigenlijk laadden de opraapwagens altijd al licht, de vorige serie zelfs voortreffelijk. Je biedt nu wel iets aan, wat de concurrenten ook hebben.”
Het design van de Jumbo en de Jumbo Combiline is met de introductie van de nieuwe serie ook aangepast. Er is met de rondingen gekozen voor een moderne uitstraling. “Maar voor de kwaliteit van de wagens of het product heeft dit geen gevolgen. De keuze voor meer rondingen zag je eerst bij de persen. New Holland is daar voorloper in, nu zie je ook andere merken volgen. Het is vooral de tijdsgeest, die ten grondslag ligt aan het andere design.”
Dit betreft een gedeelte van een artikel uit het Vakblad De Loonwerker. Het hele en meer soortgelijke artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad.
Tekst en foto's: Martin de Vries