De Nederlandse bietencampagne loopt weer op zijn einde. Na maandenlang bieten laden, transport door vrachtwagens en verwerking in de fabriek, zijn de erven weer vrij van bieten. Transportbedrijf Post & Haveman laat zien hoe het eraan toegaat aan de transportkant.
“Deze bietencampagne kan worden samengevat in één woord: nat”, vertelt Jan Haveman van Post & Haveman. “Dit maakte het een uitdagende campagne, vooral voor de telers. De vele neerslag maakte het lastig om de bieten uit de grond te halen. Wij als transportbedrijf mogen daar niet om klagen. De bieten lagen vaak al op een verharde ondergrond als onze machinisten aankwamen.”
Langere bietencampagne
“Cosun stelt aan het begin van de bieten campagne de routes vast. Wij volgen deze planning. Zo rijden we vier tot vijf keer een ronde langs de telers. Gemiddeld levert een teler dan twee tot drie keer bieten”, aldus Haveman. Op 20 september 2023 is Post & Haveman begonnen met het transport voor de bietencampagne. Dit was later dan anders door het moeizame groeiseizoen, ook eindigt de campagne later. Het plan was om op 20 januari te eindigen, maar dit is verschoven naar zondag 4 februari.
Dag en nacht ging de bietencampagne door.
Vorstbieten waren ook dit jaar weer onderdeel van de bietencampagne. Dit zorgde voor veranderingen in de planning. “De vorstbieten kregen voorrang. Hierdoor vlogen machinisten meer van hot naar her. Ook ging de kwaliteit van de bieten naar beneden en dit had gevolgen voor de verwerking. Dit betekende voor ons een aangepast programma met onder andere meer aanvoer op de fabriek in Dinteloord.”
Over Post & Haveman
Dit transportbedrijf uit Dronten is gespecialiseerd in het transport van (losgestorte) agrarische producten. Daarnaast is het actief in containerservice, afvaloverslag en wegenbouw. In het oogstseizoen zijn de graan- en bietencampagne de grootste projecten van het bedrijf. Momenteel rijdt Post & Haveman met dertig vrachtwagens rond. Gedurende de campagnes wordt dit aantal opgekrikt naar circa zestig vrachtwagens met charters. Er draaien vier kranen in de polder, van het type Volvo EW160E en EW180E, en één shovel. Bij iedere vrachtwagen of kraan horen tevens drie tot vier machinisten. Op deze manier gaat het grootste deel van de Flevolandse bieten op transport naar fabrieken in Hoogkerk en Dinteloord. Echter, hun werkgebied reikt uit tot halverwege Drenthe, waar de bietenbulten over een groter gebied verspreid liggen.
Tekst: Kim Sjoers
Beeld: Post & Haveman