De New Holland TM 165 van Loonbedrijf P.A van Es uit Rossum is een van de laatste TM´s uit de eerste serie. In 2002 wordt de tractor verkocht aan de eerste eigenaar. Een loonbedrijf waar Pieter van Es toentertijd werkzaam was. Veertien jaar later koopt van Es de trekker met 8500 uur. Redenen van overname waren de vele pluspunten: de ruime cabine, het overzicht op de achterbrug, een sterke motor, de powershift versnellingsbak en de remmen maken deze ‘young-timer’ tot een van de degelijkste New Hollands die er volgens Van Es bestaat.
New Holland TM 165 voor de ploeg en grootpakpers
Als de voormalige eigenaar de trekker te koop zet, ruikt Van Es zijn kans en koopt deze meteen. “Ik moest en zou deze prachtige trekker hebben”, vertelt hij. Het grote voordeel is dat Van Es bekend is met de historie van de New Holland TM 165. Bij overname is de TM helemaal in orde gemaakt door een erkend mechanisatiebedrijf. De trekker wordt voornamelijk ingezet voor de Kverneland vierschaars ploeg en voor de Krone BigPack 1270 grootpakpers. Veel uren gaat de trekker niet meer maken op het loonbedrijf uit Rossum. Jaarlijks worden nog circa 350 à 400 uren op de teller gezet.
Pieter van Es rijdt voornamelijk zelf met de grootpakpers. Als er geploegd moet worden huurt hij meestal een vaste zzp’er van het eerste uur in. “In eerste instantie ploegde de zzp’er met een trekker met variobak. Hij was niet blij toen ik de TM kocht om te ploegen. Na enkele uren te hebben geploegd was zijn mening compleet gedraaid en wil hij niks anders meer”, lacht van Es.
12.450 uren op de teller van New Holland TM 165
Dat de New Holland TM 165 al 12.450 uren op de klok heeft staan is er niet aan af te zien. De TM, nog geheel origineel, wordt goed onderhouden. Bij Van Es hebben ze een hekel aan vieze en kapotte tractoren en machines. Een nieuwe machine is te duur om te laten verloederen. “Ik kan niet flink investeren en dan het onderhoud maar op zijn beloop laten. Daarvoor is alles veel te duur”, vertelt Van Es. Tevens is het een visitekaartje naar de klanten toe. Van Es heeft dan ook pas rust als alles schoon en gerepareerd in de schuur staat.
De New Holland-trekkers op het bedrijf hebben allemaal vier toplampjes en zilveren velgen. “Om in de omgeving herkend te worden heb ik mijn allereerste New Holland, een 8260, hiervan voorzien. Alle latere New Hollands hebben dezelfde behandeling gekregen”, verklaart hij.
Heeft u ook zelf een machine of werktuig die flink wat uren op de teller heeft? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Hét vakblad voor de agrarische loonwerker
Ook de mooiste artikelen en reportages thuis op de mat?
Vakblad de Loonwerker behandelt vaktechniek, gebruikerservaringen en visies van fabrikanten en collega’s in terugkerende rubrieken zoals ‘Machine in de kijker’ en ‘Loonwerker in beeld’. Het beschrijft de laatste ontwikkelingen in trends van de sector waarmee het een onmisbaar vakblad is voor de agrarische loonwerker.
Shop direct een jaarabonnement of bekijk alle mogelijkheden via deloonwerker.nl/abonneren.
Vakblad de Loonwerker is een uitgave van Prosu.
Tekst en beeld: Jens Kusters