Loonbedrijf Fuchs uit het Limburgse Born onderhoudt haar landbouwmachines en vrachtwagens sinds maart vanuit een dubbelwandige prefabput van Balzer. Bijzonder is ook het stevige rolluik, dat er voorkomt dat de aanwezigheid van een put ten koste gaat van de vierkante meters werkoppervlakte. MahaExplora uit Gorinchem heeft de plaatsing verzorgd. “Het is kostbaar, maar wel een veilige oplossing voor de toekomst.”
Het Limburgse loonbedrijf greep de verbouwing aan om kritisch naar de werkplaats te kijken. “We hebben een asbestsanering doorgevoerd en de nieuwe daken voorzien van zonnepanelen. Een onderhoudsput wilden we aanvankelijk zelf realiseren, maar bij een collega zagen we een prefabput. Zodoende zijn wij in contact gekomen met MahaExplora”, legt eigenaar Jean-Paul Fuchs uit.
Veilige werkplek
Transport is een steeds belangrijker onderdeel binnen de bedrijfsvoering van Loonbedrijf Fuchs. Daarmee groeit ook het onderhoud aan de vrachtwagens. Het loonbedrijf heeft één monteur vast in dienst. “En daar hebben we werk zat voor.”
De onderhoudsput creëert een veilige werkplek. Met de beperkte bodemvrijheid van de vrachtwagens kan de monteur overal eenvoudig bij. “We zagen in 2006 al eens de voordelen van een onderhoudsput in de praktijk. Dat bleef maar in het hoofd spoken. Vooral de mogelijkheid om er overheen te rijden. We hoeven de loods niet breder te maken. Met een open put ben je veel beperkter. MahaExplora was de enige partij die hiervoor een deugdelijke oplossing had.”
Werkruimte van de prefabput
De prefabput heeft een maximale werkruimte van tien meter. De loods is net geen veertien meter breed. MahaExplora levert werkputten af tot veertig meter. Al het voorwerk is door Loonbedrijf Fuchs zelf gedaan. De put is voorzien van een onderloopkrik op rolspoor, elektra, led-verlichten en afzuigkanalen. “Uiteindelijk moeten de schadelijke fijnstoffen worden afgezogen.”
Ook is er voorzien in een afvoer van twintig tot 25 centimeter en een nis waarin materialen kunnen worden opgeborgen. Uiteraard zit in de put een groepenkast, met aardlekschakelaar en aan twee kanten een trap. De betonnen put is dubbelwandig, is vloeistofdicht en voldoet aan alle certificaten.
Van bedrijfsauto tot trekker
“Het grote voordeel is dat we alles nu kunnen oprijden, van een bedrijfsauto tot een trekker. Onder een trekker kun je nog wel komen, maar de bodemvrijheid bij een vrachtwagen is beperkt. En dat hebben we wel nodig. In de mechanisatie zie je de mensen veel op de grond kruipen, in transport is dat ondenkbaar.” Jean-Paul Fuchs legt uit dat het bedrijf al veel onderhoud in eigen beheer doet. “En als je een eigen monteur in dienst hebt, dan moet die ook gebruiken.”
Het antislip rolluik is een bijzonder praktische toevoeging. Met een aslast van vijftien kan praktisch alles er overheen. “We kunnen nu vier poorten gebruiken. Oogstmachines kunnen er nu dwars overheen rijden. Als je het rolluik niet dicht hebt, dan ben je veel beperkter. En het is een stuk veiliger. Het voorkomen van een ernstig ongeval is niet in geld uit te drukken.”
Flexibiliteit doorslaggevend voor keuze prefabput
De flexibiliteit heeft in ieder geval de doorslag gegeven bij de keuze voor een prefabput van Balzer, met rolluik. Loonbedrijf Fuchs is een familiebedrijf waarbij de ouders van Jean-Paul Fuchs begonnen met puur agrarisch werk. De oorsprong ligt in het hakselen van mais. Daarna zijn de werkzaamheden uitgebreid met bietenrooien, graanoogst enzovoort. Het bedrijf is vervolgens uitgebreid met grondkippers, shovels en verhuur van cultuurtechnische machines. “Wij doen bijvoorbeeld veel met de eikenprocessierups.”
In de laatste twintig jaar is daar ook transport bij gekomen en horen er kranen, containerhaakharmen en vrachtwagens op het bedrijf gekomen. “In 2018 hebben we afscheid genomen van het hakselen. Een moeilijk besluit omdat het hakselen eigenlijk de hoeksteen van het bedrijf vormde. Dat deden we al vanaf het begin in de jaren zeventig. We kregen echter steeds minder klanten. Ondertussen stijgen de kosten van brandstof en onderhoud wel. Soms is het moeilijker om te stoppen dan om door te gaan, maar achteraf is het een rationele bedrijfskundige keuze is geweest. We staan er nog steeds honderd procent achter, ondanks dat we het werk misschien wel missen.”
Onderhoud aan de prefabput
De strategie met onderhoud is gebaseerd op het aantal draaiuren. De oogstmachines worden voor de oogst gecontroleerd. Het onderhoud aan de grootpakkenpersen van New Holland en de bietenrooier van Vervaet doen de dealers zelf of geven richting de monteur van het loonbedrijf aan wat er moet gebeuren. De overige werkzaamheden doet het loonbedrijf het liefst in eigen beheer. “We werken met een klein team van zeven mensen. Daarvan is er één vaste monteur, maar ook onze andere chauffeurs sleutelen aan hun eigen machines en maken gebruik van de onderhoudsput.”
Hét vakblad voor de agrarische loonwerker
Ook de mooiste artikelen en reportages thuis op de mat?
Vakblad de Loonwerker behandelt vaktechniek, gebruikerservaringen en visies van fabrikanten en collega’s in terugkerende rubrieken zoals ‘Machine in de kijker’ en ‘Loonwerker in beeld’. Het beschrijft de laatste ontwikkelingen in trends van de sector waarmee het een onmisbaar vakblad is voor de agrarische loonwerker.
Shop direct een jaarabonnement of bekijk alle mogelijkheden via deloonwerker.nl/abonneren.
Vakblad de Loonwerker is een uitgave van Prosu.
Tekst en beeld: Martin de Vries