Met de onthulling van de typeaanduiding van de nieuwe Schuitemaker Rapide-serie bouwde SV Group nog enige spanning op voor de Agritechnica. Daags voor ‘Hannover’ presenteert de fabrikant uit Rijssen de nieuwe dubbeldoelwagen, die naast de 1000-serie in de markt komt. Een nieuw ijkpunt op haar eigen geschiedenislijn. Naast nieuwigheden als een bredere pick-up en een aangepast invoer en snijtechniek, valt het modulaire concept op. Daarmee moet dit model voldoen aan toekomstige ontwikkelingen als elektrificeren en andere nieuwe technologieën. Met recht een loonwerkersmachine van en voor de toekomst. De eerste vijftien wagens met een inhoud van 41 of 44 kuub worden aankomend seizoen onder de Nederlandse verdelers weggezet.
Directeur Jos Kamp van de SV Group noemt de introductie van de nieuwe Rapide een antwoord op de ratrace van ontwikkelingen die momenteel gaande is. Het modulaire concept moet er voor zorgen dat de nieuwe dubbeldoelwagen voorbereid is volgende ontwikkelingen zoals verder elektrificeren van het wagenpark en het gebruik van intelligentie datatechnologieën. De modulaire bouw wordt overigens ook toegepast bij de Schuitemaker SIWA. De wagens worden gebouwd op een keuze uit vier platforms, wat de productie efficiënter maakt.
Rapide klaar voor de toekomst
De nieuwe Rapide heeft een laag eigen gewicht en is beschikbaar met lengtematen van zes, zeven, acht en negen meter. Eronder liggen zijn bandenmater van 22,5, 26,5 en 30,5 inch mogelijk. “We zullen zien dat alternatieven voor fossiel over het algemeen de rode draad vormen bij de Agritechnica”, kondigt Seine van der Velde van SVGroup aan.
Het modulaire concept zorgt er al voor dat de Rapide mee kan met de toekomstige ontwikkelingen. De nieuwe dubbeldoelwagen is voorbereid op hybride aandrijving. “Er wordt al rekening gehouden met de mogelijkheid om onder andere de pick up en de walsen elektrisch aan te drijven.” Om in te spelen te spelen op de ontwikkelingen wordt SVGroup bijgestaan door een partij in de trekkerbouw zodat de wielaandrijving en de roterende bewegingen straks aansluiten bij de (hybride) elektrische voorziening vanuit de trekker.
Toekomstige technologieën en updates van Schuitemaker Rapide
Op het gebied van data and intelligence kunnen sensoren overal worden toegevoegd. Op deze wijze is het mogelijk om onderhoud aan de Rapide uit te laten voeren op basis van data en om toekomstige updates door te voeren. “Ook om technologieën toe te voegen die nu nog niet bestaan. Ook is er de mogelijkheid tot testen van andere invoerconcepten.”
Doorontwikkeling met diverse innovaties
De nieuwe Rapide wordt uitgevoerd met een 2,40 meter slepende Schuitemaker Trailing pick-up. Dit is volgens de fabrikant de breedste pick-up in de markt. Ideaal voor zwadmaaiers, bredere zwaden en bochtenwerk waar loonwerkers steeds meer mee te maken krijgen. “Gegarandeerd schoon opraapresultaat zonder in te leveren op bodemvrijheid.”
Andere innovaties zijn de 3D-contour ophanging, tandemstel en zeswielig stel en het Schuitemaker Click & Go concept waarbij pick-up in mum van tijd is af en aangekoppeld. De pick-up bestaat uit zes balk-elementen met dunne stalen tanden voor betere materiaalopname.
PowerRotor Pro
De PowerRotor Pro moet zorgen voor geleidelijke gewasinvoer, zelfs bij ruwer materiaal. De rotor heeft een vergrootte diameter (zevenhonderd millimeter) in combinatie met speciale tandvorm. Met speciale lastechniek zijn de rotortanden gehard. De rotor zelf is 2,10 meter breed en heeft acht tandrijen. Het geheel wordt planetair aangedreven in combinatie met slipvrije tandriemaandrijving van carbon. “De aandrijflijn heeft een hoog toerental, die in het laatste stadium teruggebracht wordt via de planetaire kast”, legt Van der Velde uit.
De rotor wordt voorzien van een nieuwe ronde gekartelde messen. “Dit zorgt voor een lage vermogensbehoefte en optimaal snijresultaat.” In de rotor zitten vijftig geoptimaliseerde messen van vijf millimeter dikte. Het is mogelijk op veertig millimeter te snijden, waar steeds meer vraag naar komt.
“We voeren de gewasstroom met de klok mee. Het is een bewezen snij techniek: We snijden richting het hart van de rotor, met een lage druk op de sleufplaat, wat zorgt voor minder kneuzing. De vijfdelige messenbalk zorgt voor minder piekbelasting in de messen door lage messenbalkdruk. De balk is hydraulisch gezekerd, met een centrale ontgrendeling aan de buitenzijde van machine waarmee de veiligheid wordt gewaarborgd.”
Schuitemaker Rapid Release+
De voorwand, oftewel de Schuitemaker Rapid Release+, moet zorgen voor een maximale benutting van volume en capaciteit. Een gepatenteerd systeem, waarmee er volledige controle is over het vullen van de bak. Het unieke zit in de draairichting waardoor het materiaal langs de voorwand wordt gedrukt. Het kantelpunt bij lossen scharniert bovenin. “Door de combinatie met het optimaal gesneden krijg je zo een optimale vulling van de wagen met een hoge dichtheid.”
‘Schuitemaker Rapide is de ultieme dubbeldoelwagen’
Met een grote slag van de knikdissel, een grote bodemvrijheid zowel in het veld als op de kuil en het hydraulische voorbord die voor een grote opening voor het aanhakselen in de mais zorgt, is de nieuwe Rapide volgens de fabrikant uit Rijssen de ultieme dubbeldoelwagen. Andere innovaties zijn het vernieuwde afdeksysteem die de gehele bak afdekt, de wegcellen in zowel de as- als de knikdisselcilinders, het standaard hydraulisch onderstel met elektrische uitlijning van de besturing en de hoogteverstelling van de hydraulische vering via het bedienterminal.
Daarnaast is de walsaandrijving vernieuwd en zijn de walsen antraciet gespoten voor een optimaal zicht. De nieuwe Rapide wordt bovendien uitgevoerd met dubbele verlichting op de achterklep, een ledstrip in de bak, autoload en het is mogelijk om de wagen uit te voeren met de grootste banden (850/50/30,5) in de markt.
“De Rapide is toch de moeder van de dubbeldoelwagens.”
Seine van der Velde
“De Rapide is toch de moeder van de dubbeldoelwagens”, meent Seine van der Velde. “37 jaar na de introductie van de wagen, zijn we trots dat deze nieuwe toekomstbestendige serie kunnen presenteren.” Jos Kamp is het met hem eens. “Het is een bijzonder moment. We hebben hard gewerkt aan deze machine. We willen anders zijn en anders doen dan de concullega’s. Met het modulaire concept zijn we gereed voor de toekomst en kunnen we ons echt onderscheiden.”
Tekst en beeld: Martin de Vries
Hét vakblad voor de agrarische loonwerker
Ook de mooiste artikelen en reportages thuis op de mat?
Vakblad de Loonwerker behandelt vaktechniek, gebruikerservaringen en visies van fabrikanten en collega’s in terugkerende rubrieken zoals ‘Machine in de kijker’ en ‘Loonwerker in beeld’. Het beschrijft de laatste ontwikkelingen in trends van de sector waarmee het een onmisbaar vakblad is voor de agrarische loonwerker.
Shop direct een jaarabonnement of bekijk alle mogelijkheden via deloonwerker.nl/abonneren.
Vakblad de Loonwerker is een uitgave van Prosu.