De nieuwe CR11-maaidorser bouwt verder op capaciteiten van de huidige CR-lijn, aangevoerd door de CR10.90. De nieuwe maaidorser zal worden geproduceerd bij New Holland Center of Harvesting Excellence in Zedelgem, België. Op de Agritechnica onthult New Holland deze machine.
De nieuwe CR11 bouwt verder op huidige maaidorserserie van New Holland, de CR, die wordt aangevoerd door de CR10.90. Nu de vijftigste verjaardag van de New Holland Twin Rotor™-technologie in 2025 nadert, zal de nieuwe CR11 ook een dubbele motor gebruiken.
New Holland heeft de nieuwe CR herontworpen in anticipatie op de verdere ontwikkelingen van de oogsteisen. Dit is naar aanleiding van feedback van klanten die een grotere capaciteit, minder verliezen en een maximale bescherming van de graankwaliteit zoeken. Gewassen met een hogere opbrengst en onvoorspelbaar weer kunnen van invloed zijn op het gewas van zowel het ene seizoen als het volgende. Daarom zetten ingenieurs van New Holland zich in om een machine te ontwerpen, die velden snel kan leeghalen om ervoor te zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Zo kan gewasaanplanting van het daaropvolgende jaar snel en onder gunstige omstandigheden plaatshebben.
Vier pijlers in oogsten
Meer productiviteit, vrijwel geen verliezen, efficiëntere restverwerking en een afname in stilstandtijd zijn de vier pijlers waarop voor de CR11 werd gefocust, met het algehele hogere doel om de totale kosten van de graanoogst te verlagen.
Dankzij de C16-motor met 775 pk, 2 x 24 inch rotors, een graantank van 20.000 liter en een lossnelheid van 210 liter per seconde, verhoogt de CR11 de productiviteit.
Ingenieurs van New Holland ontwierpen een grotere en geautomatiseerde dubbele reinigingsschoen. De nieuwe Twin Clean reinigingsschoen heeft in feite twee reinigingssystemen achter elkaar. Het bestaat uit twee bovenste zeven, twee onderste zeven, twee schone graanvijzels en twee sets druksensoren om de belasting van de reinigingsschoen te meten. De Twin Clean is volledig geautomatiseerd om een gelijkmatige dwarsverdeling van de reinigingsschoen te garanderen. Dit creëert een betere capaciteit en verliesniveaus dicht bij nul.
Daarnaast is de restverwerking voorzien van een nieuw haksel- en kafverspreidingssysteem. Dit is ontworpen voor betere hakselkwaliteit en een gelijkmatige verspreiding over een snijbreedte van achttien meter. Het IntelliSpread-radarsysteem automatiseert de verspreidingsregeling voor een gelijkmatige verdeling van gewasresten achter de maaidorser, ongeacht wind, gewastype of vochtomstandigheden.
Minder stilstandtijd
Een nieuwe, geautomatiseerde ontslakprocedure is ontworpen om stilstandtijd te reduceren. In het geval dat een maaidorser verstopt raakt, geleidt de automatische ontslakprocedure de bestuurder door een ontstoppingsprocedure. Dit gebeurt zodanig dat de bestuurder de maaidorser in een kwestie van minuten, kan ontstoppen zonder dat de bestuurder de cabine hoeft te verlaten of fysieke inspanning hoeft te leveren.
Dit verlaagt de stilstandtijd en zo kan de bestuurder om de volledige capaciteit van de maaidorser benutten zonder bang te zijn voor verstoppingen. Deze functie verhoogt ook de veiligheid tijdens het verwijderen van een verstopping, omdat niemand de cabine hoeft te verlaten tijdens het geautomatiseerde ontstoppingsproces.
De herziene aandrijflijn van de maaidorser heeft 25 procent minder onderdelen. Verder zijn vrijwel alle kettingaandrijvingen verwijderd.
De CR11 wordt ook voorzien van het nieuwe Intelliview 12-display en IntelliSteer™-geleidingssysteem. Net als andere functies voor precisiebewerking, zoals telematica en weergave van het scherm op afstand.
Bovendien bevat NutriSense™ een NIR-sensor die de gewaskwaliteit controleert met gebruik van nabij-infrarood licht. Het analyseert voedingsstoffen, zoals eiwitten, zetmeel en oliegehaltes, plus vochtigheidsniveaus. Hier kunt de gebruiker kaarten van maken voor verdere agronomische analyses.
Zichtbare wijzigingen
Sommige kenmerken van de nieuwe cabine zullen duidelijk worden door de machine die bij Agritechnica tentoon wordt gesteld. De nieuwe maaidorser heeft een nieuw ontwerp, waarin vorm en functionaliteit wordt opgenomen. Daarnaast geven verschillende cabine-upgrades voordelen op het gebied van comfort en bediening.
Het nieuwe maaibord met opraapdoek van 15 meter, door MacDon geproduceerd voor New Holland, draagt bij aan de algehele productiviteit en efficiëntie.
De CR11 volgt minder bodemverdichting in combinatie met de voorschriften voor transportbreedtes. Het biedt een aanbod bredere rupsbanden en grotere banden.
De machine bij Agritechnica heeft banden van Michelin – Michelin Cerexbib 2 – maat 900/65R46 met een diameter van 2,32 meter. Deze banden heeft Michelin in samenwerking met New Holland ontwikkeld. De grote voetafdruk en grotere tractie bieden minder samendrukking van de bodem.
Een samenwerking tussen Industrial Design en Engineering, samen met productspecialisten en merkmarketing vormde een ontwerp dat is gericht op klantbehoeften. Hierbij volgt de vorm daadwerkelijk functie.
New Holland vertelt
Lars Sorensen, Hoofd van Combines and Headers bij New Holland Agriculture, zegt: “Landbouwconsolidatie, verhoogde opbrengsten en korte oogstvensters zijn bepalend voor de noodzaak van de evolutie van de maaidorsercapaciteit. In de gevestigde serie van CR-modellen hadden de CR10.90. Nu hebben we nieuwe stappen gezet op het gebied van technologie en automatisering. Dankzij feedback van de eerste tests door boeren, kijken we enorm uit naar de introductie van deze nieuwe machines.”
Carlo Lambro, Brand President New Holland Agriculture, vertelt: “De nieuwe stijl van ons interne CNH Industrial-team is aangevoerd door David Wilkie. Samen creërden ze een pakket dat de huidige CR-serie niet zal vervangen, maar een nieuwe productiviteitsdimensie zal toevoegen, bovenop het huidige aanbod. Het doet ons deugd om deze nieuwe maaidorser aan de wereld te mogen onthullen. Nadere details worden voorafgaand aan de volledige lancering van de CR11 onthuld.”
Bron: New Holland