Met de lancering van de Jaguar 60 SF in 1973 legde Claas de basis voor een succesverhaal in het segment van de zelfrijdende hakselaars. Met zijn vele innovaties en duurzame, efficiënte technologie verwierf de Jaguar al snel niet alleen een wereldwijde reputatie, maar werd ook wereldmarktleider. Vandaag de dag is de Jaguar nog steeds belangrijk voor boeren en loonwerkers over de hele wereld dankzij de technologie voor het verwerken van korrels, de bodem beschermende aandrijfsystemen en zijn lage kostenprofiel.
Net als een tractor en een maaidorser is de zelfrijdende hakselaar vandaag de dag een belangrijke machine voor veel boeren en loonwerkers, en voor de landbouwsector als geheel. Hij garandeert een ideale snijlengte en korrelverwerking, topprestaties en veelzijdigheid – of het nu gaat om het oogsten van kwaliteitsvoer voor de melkproductie en het afmesten van stieren of om het oogsten van biomassa.
Claas kan nu terugkijken op een halve eeuw Jaguar zelfrijdende hakselaars met meer dan 45.000 geproduceerde eenheden. “De Jaguar staat al 50 jaar voor innovatie, efficiëntie, productiviteit en betrouwbaarheid en is zeker ongeëvenaard als het gaat om de stempel die hij in deze vijf decennia heeft gedrukt op het segment van de veldhakselaars”, zegt Dominik Grothe, Senior Vice President Self-Propelled Harvesters.
Laag totaal kostenprofiel
Technologische vooruitgang en efficiëntie zijn niet de enige factoren waardoor Jaguar tot op de dag van vandaag zijn toppositie kan verdedigen. Onderdelen van hoge kwaliteit met lage slijtagekosten, de service van de Claas-distributeurs en de snelle beschikbaarheid van onderdelen spelen ook een belangrijke rol. Dit zijn factoren waarop klanten kunnen rekenen, of ze nu nieuwe of gebruikte machines kopen. Binnen het wereldwijde verkoopnetwerk van Claas steken gebruikte Jaguar machines landsgrenzen – en zelfs oceanen – over om olifantengras of suikerrietstro in Thailand en lavendel in Zuid Frankrijk te hakselen.
Aan de slag – met de hulp van maaidorsertechnologie
Vanaf de jaren ‘70 zorgden de toenemende maïsteelt en de trend naar zelfrijdende machines voor een geleidelijke omschakeling van getrokken naar zelfrijdende veldhakselaars. Een ontwikkeling die bijna gelijktijdig plaatsvond in Noord-Amerika, Europa en ook in het toenmalig Oostblok. Claas betrad dit veelbelovende groeisegment in 1973 met de Jaguar 60 SF nadat twee distributeurs eerder op eigen initiatief de eerste prototypes hadden geproduceerd. De verkoop van het 120 pk model, waarvan de ontwikkeling was gebaseerd op belangrijke onderdelen van de getrokken Jaguar 60 trommelmaaier en de maaidorser modellen van die tijd, liep op tot 33 stuks in het eerste jaar en groeide tot 500 machines tegen de tijd dat de productie eindigde in 1976.
Het werd al snel duidelijk dat vooral aannemers een nog krachtigere machine wilden. Het antwoord kwam in 1975 in de vorm van de JAGUAR 80 SF. De nieuwe machine werd ontwikkeld in de Claas-fabriek in Bad Saulgau en had een vermogen van 213 pk, drie- tot vijfrijige maïskoppen, een afvoerblazer en het nieuwe automatische stuursysteem. Ook nieuw was de mogelijkheid om het invoerhuis en het hakselcilinderhuis te scheiden, wat onderhoudstaken een stuk eenvoudiger maakte. Tegelijkertijd was Claas al bezig met de ontwikkeling van de opvolger van de Jaguar 60 SF. De Jaguar 70 SF had een grotere snijcilinder en de keuze uit een motor van 150 of 175 pk. Hij is gelanceerd voor het seizoen 1976/1977 en kon maïs oogsten met een continue capaciteit van 75 ton per uur.
Trendsetter wordt wereldmarktleider
Tien jaar na de lancering van de Jaguar 60 SF, is er in 1983 een grote sprong voorwaarts gemaakt met de technologie van de nieuwe Jaguar 600-serie, die nieuwe normen stelde op het gebied van prestaties, hakselkwaliteit en design. De belangrijkste nieuwigheden waren de metaaldetector, de korrelkneuzer en de gewasversneller. De ultramoderne Mercedes-Benz motoren beloofden een hoog koppel bij een laag brandstofverbruik. De indrukwekkende nieuwe cabine, overgenomen van de Dominator maaidorsers en gemonteerd op silent blokken, zorgde voor een uitstekende ergonomie en geluidsisolatie. Met een nieuwe bedieningshendel konden meerdere functies zijn bediend zonder dat de bestuurder zijn rechterhand hoefde te verplaatsen. Het motorvermogen van maximaal 300 pk maakte het nu mogelijk om maïskopakkers met een breedte van zes rijen te gebruiken, een ontwikkeling die resulteerde in een verdere aanzienlijke toename van de efficiëntie van de machine.
Een nieuw snijcilinder met meerdere messen in een V-patroon was beschikbaar voor het oogsten van kuilvoer of maïs. In 1988 is de modellenreeks verder uitgebreid met een nieuwe cabine. De Jaguar 695 Mega met een vermogen van 354 pk maakte ook zijn debuut als het nieuwe vlaggenschip van de succesvolle serie.
Jaguar 800-serie
De introductie van de volledig nieuwe Jaguar 800 serie in 1994 was een ontwikkeling die Claas naar een nieuwe dimensie van prestaties bracht en zijn claim op technologisch leiderschap onderstreepte – het merk dat Europees marktleider was geweest met de Jaguar 600 was nu wereldmarktleider voor zelfrijdende hakselaars. Bovendien was de Jaguar 880 met zijn 481 pk op dat moment ook ‘s werelds krachtigste hakselaar. Daardoor konden nu voor het eerst acht rijen maïs zijn geoogst met één enkele veldhakselaar. Een jaar later voegde de RU 450 zich bij het productportfolio als de eerste rij-onafhankelijke Claas maïsbek met een werkbreedte van 4,5 meter.
Door de motor dwars achter de achteras te monteren, kon deze het vermogen direct overbrengen op de hakselcilinder met behulp van een powerband. Het fungeerde ook als contragewicht voor de brede voorzetapparatuur. Bij het overschakelen van maïs naar gras kon de korrelkneuzer snel en gemakkelijk uit zijn positie zijn gerold – en omgekeerd, indien nodig. Een krachtige gewasversneller zorgde voor een lage en nauwkeurige lossing naar vrachtwagens en opleggers – en zelfs over de bovenkant van het voertuig waaraan de oplegger is gekoppeld. De nieuwe cabine met gebogen voorruit en bijrijdersstoel zette een nieuwe standaard, vooral wat betreft ruimte en zicht rondom. Vanaf 1977 zijn enkele eenheden gebouwd als Field Shuttle-modellen in kleine series – de meeste met een zijwaarts of achterwaarts gekantelde container, maar enkele eenheden hadden een getrokken dolly waarop een oplegger kon worden geplaatst.
In 2001 werd de Jaguar 900 het eerste model dat de “geluidsbarrière” van 600 pk doorbrak. Bovendien had de Jaguar Speedstar vanaf 2003 niet alleen het nieuwe maximumvermogen van 623 pk, maar was ook de eerst velhakselaar die goedgekeurd werd om 40 km/u op de weg te rijden.
Efficiëntie door intelligentie
2008 bracht de volgende kwantumsprong: de nieuwe Jaguar 900-modellenserie die de grenzen van de prestaties verder verlegde en in het 980-model zelfs een systeem met dubbele motor had dat tot 830 pk kon leveren. De nieuw ontworpen V-MAX hakselcilinder met schoepvormige messen was een hoogtepunt vanwege zijn hakselkwaliteit, efficiëntie en duidelijke voordelen op het gebied van onderhoud. Een nieuwe generatie cabine zorgde voor meer comfort en gemak voor de bestuurder – net als het optionele automatische camera- en besturingssysteem Auto Fill. Naast deze voordelen scoorde de 900-serie hoog met zijn intelligente Dynamic Power motorbesturingssysteem, dat de vermogenscurve van de motor aanpast aan de uit te voeren taak en zorgt voor brandstofbesparingen tot tien procent bij werken met deellast.
Vanaf 2012 maakte de beschikbaarheid van een optionele NIR-sensor een continue meting van het drogestofgehalte en andere bestanddelen mogelijk, naast nauwkeurige gebiedsspecifieke opbrengstdocumentatie – bijvoorbeeld voor de voedingsstoffen-stroombalans. Een variabel bandenspanningscontrolesysteem was ook af fabriek beschikbaar, niet alleen voor de aangedreven as, maar ook voor de stuuras, wat een unieke functie was in het segment van de hakselaars, die de bodembescherming optimaliseerde en het rijcomfort verbeterde. In 2014 waren veel van deze kenmerken ook te vinden in de nieuwe Jaguar 800-serie.
Snijmaisverwerkingstechnologie
In 2015 neemt Claas de in de VS ontwikkelde Shredlage® snijmaïsverwerkingstechnologie over en biedt sindsdien de MCC (Multi Crop Cracker) Shredlage® als aanvulling op het Jaguar korrelkneuzersysteem. Verdere optimalisatie van de gewasstroom en het chassis van de Jaguar 900 in 2017 werd gevolgd door een nieuwe generatie Orbis-maisvoorzetstukken in 2019. Twee jaar later debuteerden de automatische functies van Cemos in de Jaguar 900. Er werden ook twee veldhakselaars met rupsbanden aan het Claas-assortiment toegevoegd in de vorm van de Jaguar 960 en 990 Terra Trac, die dankzij hun kopakkerbeschermingssysteem zowel voor maïs- als graslandoogst kunnen zijn gebruikt. Dit systeem beschermt niet alleen de bodem, maar stelt ook nieuwe normen voor de geleiding van voorzetapparatuur.
Speciaal model op Agritechnica
Op de Agritechnica 2023 viert Claas 50 jaar Jaguar met de lancering van een speciaal model met het jubileumlogo en een “operator package”. Het hoogtepunt van de viering is de onthulling op de Claas stand op de Agritechnica (Hal 13) van een speciale Jaguar 990 Terra Trac met een exclusieve jubileumkleurstelling. Deze machine zal te zien zijn tijdens demonstraties tijdens de oogst van 2024 en op Jaguar jubileumevenementen die worden georganiseerd door geselecteerde distributeurs.
Bron: Kamps de Wild