“De klanten moeten geld verdienen met de investering die ze maken. Daar hoort een passende machine en een optimale service bij. Gebeurt dat, dan komen ze terug voor een herinvestering.” Het is de overtuiging van Luuk en Marjolijn Wessel, die sinds 1 januari 2021 aan het roer staan bij Twentrac in Holten. Het specialisme voor New Holland-hakselaars brengt het bedrijf ook over de grens. “De klant merkt het als je het product echt kent.”
Specialist in verkoop en handel van veldhakselaars
Twentrac bestaat sinds 1956 en is een vertrouwde speler in de landbouwmechanisatie. Centraal staat het keydealerschap van New Holland, Twentrac is ook keydealer van de SVgroup en dealer van onder andere Evers, Vredo Holaras en Tebbe. Specialisatie is de verkoop en handel in veldhakselaars. “Eigenlijk heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt”, vertelt Luuk Wessel. “Ik werk al sinds 2008 bij Twentrac. Daarvoor werkte ik bij een mechanisatiebedrijf en een loonwerker. Zo is de liefde voor mechanisatie en specifiek veldhakselaars gegroeid.”
Vakmensen met veel kennis en korte lijntjes
Om ervoor te zorgen dat de klanten het hoogste rendement uit de machine halen, is het belangrijk dat bij zowel verkoop als service en onderhoud gewerkt wordt met vakmensen die weten waar ze over praten. “Bij ons is Luuk de persoon die de hakselaar zowel verkoopt als in bedrijf stelt. Een goede begeleiding en inbedrijfstelling van machines is essentieel. De machines worden ook complexer”, legt Marjolijn Wessel uit. Zij is verantwoordelijk voor de interne aansturing binnen Twentrac.
“We hebben het voordeel dat we in de werkplaats de juiste mankracht hebben”, vult Luuk Wessel aan. “Onze organisatie moet ook niet te groot zijn. Direct contact en overzicht voorkomt dat klanten een nummertje worden. Het is een hechte club met veel kennis en korte lijntjes intern. In principe kan een klant bij telefonische vraag meteen worden geholpen. Door onze specialisatie in de hakseltechniek, vindt er onderling ook kennisoverdracht plaats. Het resultaat is een zeer ervaren team, waardoor ook complexe vragen beantwoord kunnen worden. Een groot gedeelte van onze machines komen bij loonwerkers terecht. Toch zien wij dat onze machines ook vaker verkocht worden aan grotere veehouders en akkerbouwers.”
Keuze voor New Holland bij Twentrac
Geluk is dat Twentrac met New Holland een merk heeft dat op verschillende fronten onderscheidend is ten opzichte van anderen. “De basis is inmiddels bij alle merken dat de stengel naar binnen gaat en wordt kapot gehakseld, daar zijn in principe geen grote verschillen. New Holland onderscheidt zich in mijn ogen vooral op het gebied van durability. Ook de storingsgevoeligheid verbetert met ieder nieuw model. Klanten draaien in principe het hele seizoen zonder problemen. De gebruikers zijn erg tevreden over de machine.”
De low cost of ownership van New Holland haalt Luuk Wessel aan als grootste voordeel. Daarnaast leveren de machines ook een hoge hakselkwaliteit, waarbij de korrelkneuzer, vanwege het toerentalverschil op de rollen, voor een groot deel de kwaliteit van het product bepaalt. “De machines zijn bovendien goed toegankelijk, ook een voordeel bij het leveren adequaat onderhoud.”
Andere pijp en afstelling maakt het verschil
Twentrac levert de hakselaars doorgaans af met een andere pijp. “Meerdere gebruikers liepen in bepaalde omstandigheden tegenaan dat tijdens het oogsten het gewas niet goed wilde doorstromen. Samen met een Duitse loonwerker heeft Luuk dit kritisch bekeken en met succes aangepast. Inmiddels is die nieuwe pijp standaard. De resultaten in de praktijk zijn erg goed. Het is overigens niet alleen de andere pijp, maar daarbij hoort ook een bepaalde afstelling die het verschil maakt”, vertelt Marjolijn Wessel.
Twentrac bouwt hakselaar van gras naar mais in zes tot acht uur om
Een van de drukste periode bij Twentrac is met de ombouw van de hakselaar van gras naar mais. Het aantal loonwerkers dat dit zelf doet wordt steeds kleiner. Luuk Wessel: “De vraag is ook of je er daadwerkelijk aan verdient als je het zelf doet. Onze jongens doen dit twee keer zo snel omdat ze dit werk zo ontzettend vaak doen. Ze weten precies waar ze op moeten letten.”
“De loonwerker doet dit in principe maar één of twee keer per jaar. Door het aan ons uit te besteden kan die zijn werknemer op andere klus inzetten. Wij zorgen ervoor dat de hakselaar in zes tot acht uren is omgebouwd. In de winterperiode voeren wij het grotere onderhoud uit aan de machines, zodat ombouw van gras naar mais snel verloopt.”
‘Oogstservicerooster’ in de drukke perioden
Met meerdere volledig ingerichte servicebussen worden de monteurs van Twentrac op pad gestuurd om de service en onderhoud aan de machines uit te voeren. Twentrac heeft de beschikking over een grote voorraad aan onderdelen. In drukke perioden werkt het team volgens een ‘oogstservicerooster’ waarbij de monteurs in de avonden, nachten en weekenden vanaf huis op pad kunnen gaan. Op deze manier wordt er een stuk rust gecreëerd, waardoor het personeel als ook het thuisfront het aangenamer kan volhouden.
Juiste advies, goede service en onderhoud op maat bij Twentrac
Inmiddels heeft Twentrac meer dan honderdtachtig hakselaars bij klanten lopen. Vanwege het specialisme is Twentrac ook actief in onder andere België, Duitsland, Polen, en zelfs Roemenië. Luuk Wessel: “Ons doel is om de gebruiker het juiste machineadvies te geven en ze te ontzorgen door een goede service en onderhoud op maat aan te bieden.”
Tekst en beeld: Martin de Vries
Hét vakblad voor de agrarische loonwerker
Ook de mooiste artikelen en reportages thuis op de mat?
Vakblad de Loonwerker behandelt vaktechniek, gebruikerservaringen en visies van fabrikanten en collega’s in terugkerende rubrieken zoals ‘Machine in de kijker’ en ‘Loonwerker in beeld’. Het beschrijft de laatste ontwikkelingen in trends van de sector waarmee het een onmisbaar vakblad is voor de agrarische loonwerker.
Shop direct een jaarabonnement of bekijk alle mogelijkheden via deloonwerker.nl/abonneren.
Vakblad de Loonwerker is een uitgave van Prosu.