De Fendt Favorit 816 van Loonbedrijf Houbraken BV uit het Brabantse Bergeijk heeft de afgelopen 23 jaren bijzonder veel uren gemaakt. Ondertussen staat de teller op 40.053 uren. De trekker wordt bij Houbraken alleen nog maar ingezet als ‘sleurtrekker’, daarom rijdt de Fendt Favorit 816 zonder hefinrichting rond. Pluspunten zijn de sterke zescilinder turbo-intercooler MAN-motor, de ruime keuze uit versnellingen, de vloeistofkoppeling en het eenvoudig bedienen van de trekker. Minpunten zijn niet noemenswaardig.
De Fendt Favorit 816 heeft een MAN-motor met een inhoud van 6,9 liter. De motor levert standaard 165 pk aan de aftakas. De laatste test aan de waterrem wijst uit dat de trekker op dit moment 188 pk motorvermogen heeft. Volgens de brochure is dit vermogen dankzij de sterke koppelstijging van 35 procent beschikbaar van 2.000 tot 2.300 toeren.
Tevens is de trekker uitgerust met een transmissie van ZF. Zes versnellingen samen met een viertrapspowershift en een kruipgroep. Goed voor 44 keuzes voor- of achteruit. Dankzij de Variofill-vloeistofkoppeling is in iedere versnelling weg te rijden. Volgens Arthur van Hoof, chef-werkplaats bij Houbraken BV, is de bouw van de trekker overbemeten voor zijn pk’s. Hierdoor gaat er zo weinig stuk aan de Fendt Favorit 816.
‘Goud onderhoud betekent een lang leven’
Goed onderhoud speelt hierbij ook een grote rol. “Vroeger werd de olie na 250 uren verwisseld. Dit hebben wij altijd als standaard aangehouden”, vertelt van Hoof. “Goed onderhoud betekent een lang leven”, besluit hij. Houbraken werkt sinds 1985 nauw samen met de plaatselijke dealer. Ieder jaar komt de dealer op locatie de grote beurten en eventueel onderhoud uitvoeren. Kleine reparaties en storingen worden in de werkplaats verholpen. Volgens werkvoorbereider Daan van Eijck is het voordeel van de Favorit 816 dat er geen laptop aan te pas hoeft te komen om storingen op te zoeken.
‘Sleurtrekker’ Fendt Favorit 816 nog vol aan de bak
De reden dat de Fendt Favorit 816 al sinds 1995 op het bedrijf is, is makkelijk te verklaren. Iedereen kan met de trekker op pad. Technisch gezien is hij nog steeds in een top conditie. Veel grote reparaties zijn er de afgelopen 40.053 uren niet geweest. Bij 23.900 uren is de motor compleet gereviseerd, bij 27.000 uren is er een nieuwe turbo opgekomen en bij 34.424 uren is de versnellingsbak gereviseerd. “Dat laatste was nog een discussiepunt, zou het de 8.500 euro waard zijn? Uiteindelijk hebben we er toch voor gekozen om het toch te investeren. Tot nog toe hebben we absoluut geen spijt hiervan”, vertelt van Eijck.
Wie denkt dat de ‘sleurtrekker’ het rustig aan kan doen, komt bedrogen uit. Jaarlijks worden er nog elfhonderd uren bijgeschreven. De meeste uren maakt hij aan een opraapwagen, een zandkipper of een transporttank van 32 kuub. “Het echte sleurwerk”, lacht van Hoof.
Hét vakblad voor de agrarische loonwerker
Ook de mooiste artikelen en reportages thuis op de mat?
Vakblad de Loonwerker behandelt vaktechniek, gebruikerservaringen en visies van fabrikanten en collega’s in terugkerende rubrieken zoals ‘Machine in de kijker’ en ‘Loonwerker in beeld’. Het beschrijft de laatste ontwikkelingen in trends van de sector waarmee het een onmisbaar vakblad is voor de agrarische loonwerker.
Shop direct een jaarabonnement of bekijk alle mogelijkheden via deloonwerker.nl/abonneren.
Vakblad de Loonwerker is een uitgave van Prosu.
Tekst en foto’s: Jens Kusters