Stany Schol is chauffeur bij loonwerken Elsen David uit Holsbeek. Hij kreeg in december de gelegenheid om uitgebreid te testen met de Holmer Terra Dos T5-40. Deze bietenrooier kwam enkele dagen op demo in België en Nederland. de Loonwerker sprak met verkoper Govert Pegels, reed tussendoor mee en stelde vast dat het comfort voor de bestuurder centraal staat. “We kunnen niet meer terug naar de eenvoud qua techniek maar wel naar de eenvoud qua bediening.”
De Terra Dos 5 is verkrijgbaar als twee- en als drie-asser: de Terra Dos 5-30 en de Terra Dos 5-40. De 5-30 reed al eens demo in België, de 5-40 maakte zijn debuut in de Benelux. Er is best wat overgenomen van de voorganger, de T4 maar toch is er ook heel wat verbeterd. Volgens Holmer moet een bietenrooier de dag van vandaag dan ook een antwoord bieden op andere uitdagingen dan voorheen.
Extremere omstandigheden
De omstandigheden waarin gerooid wordt, zijn extremer. Volgens Govert Pegels, verkoper bij Van Gemeren Mechanisatie, zijn er een aantal aanpassingen gebeurd om hierop een antwoord te bieden. “De vorm van de kap van de loofklapper is veranderd zodat droge bladeren beter aangezogen kunnen worden. Invoerkanaal en rollenbed zijn verstelbaar om de doorvoer van bieten te verbeteren als er veel onkruid staat. Ook de tasters werden aangepast voor een betere dieptecontrole bij natte omstandigheden.”
Comfort van de bestuurder centraal
“De cabine is vooral naar achteren toe ruimer geworden, wat zeker voor langere mensen een groot verschil betekent”, aldus Pegels. “Er is meer aandacht voor het welzijn van de bestuurder. Die moet er graag mee rijden om lange dagen te maken. Daarom is er bijvoorbeeld een luxe-stoel met actieve vering en vloerverwarming.” Chauffeur Stany Schol is erg te spreken over de stoel, al is het soms wat zoeken naar de juiste stand. “Eens hij goed staat, is het ook echt goed. Ik ervaar veel meer ruimte in de cabine maar het nadeel is dat ze verder naar achteren komt waardoor ik geen zicht meer heb op de – grotere – zonnen. Bij de T4 – onze huidige machine – zie ik die wel. Maar eigenlijk moet je niet meer kijken want je hebt via de camera wel een uitgebreid zicht op de reiniging.”
Eenvoudige bediening
“Het is tegenwoordig ook niet meer evident om bestuurders te vinden”, aldus Pegels. “Je moet dus zorgen dat je machine zich makkelijk laat bedienen, ook door onervaren chauffeurs. We kunnen niet meer terug naar de eenvoud qua techniek maar wel naar de eenvoud qua bediening. In deze demomachine zit nog het oude scherm maar je kan wel naar beneden swipen om het nieuwe, gebruiksvriendelijkere scherm al te zien. Het werkt bijvoorbeeld met kleuren: groen is goed, rood duidt op een probleem. De software wordt stap voor stap gereedgemaakt. Het belangrijkste is dat de machine als basis goed functioneert. In 2023 is alles dan geïntegreerd.”
Makkelijker lossen
Verder is de bedieningsconsole aan de rechterzijde, die we kennen van de T4, verdwenen. In de plaats zien we een nieuwe multifunctionele armsteun voor een ergonomisch gunstige bediening van alle voertuig- en rooifuncties. Aan de linkerkant is de armleuning voorzien van een draaiknop die zorgt voor een flexibelere bediening bij het lossen. “De bediening van het in- en uitklappen en lossen zit helemaal onder één knop”, aldus Schol. “Bij de T4 moet je de arm uitklappen, de bodemkettingen inschalen,… Hier moet je maar op één knop drukken. Je kan ook meerdere persoonlijke instellingen instellen en opslaan. Zo kan je bijvoorbeeld drie loshoogtes instellen. Ik denk maar aan laag op de hoop lossen, hoog op de hoop lossen en lossen in een kipper.” Het lossen gaat ook veel sneller dan bij de voorganger. In de bunker van deze 5-40 gaat 45 kubieke meter oftewel 31 ton en dat draait ie leeg in minder dan een minuut.
Langer maar draait korter
Mensen vinden de Holmer Terra Dos T5-40 vaak kolossaal in vergelijking met zijn voorganger. Ook loonwerker Davy Elsen zegt onmiddellijk dat deze machine te groot is voor hem. “We hebben hier in de buurt vooral kleinere percelen, ik zie zo’n machine van vijftien meter niet efficiënt werken.” Pegels stelt dat het daarom zo belangrijk is om demo’s te doen. “Mensen nemen pas iets aan als ze het zelf ervaren. Een perceel vrij rijden gaat makkelijker met een grote bunker op voorwaarde dat je geen extra handelingen moet doen omdat hij langer is.” Chauffeur Stany Schol vertelt dat de machine verbazend genoeg korter draait dan zijn huidige machine bij Elsen. “Ik had schrik dat deze door zijn twee meter extra, problemen zou geven bij het openen van het perceel. Maar ik ondervind geen enkel probleem.
Het volledige artikel verscheen in het tweede nummer van vakblad de Loonwerker. Abonneren? Dat kan hier.
Tekst en beeld: Seppe Deckx