Doosan wielladers mogen nog een wat vreemde eend in de beet zijn in het landbouwloonwerk, loonwerkers in andere segmenten en ook gemeentelijke instanties hebben ondertussen ontdekt wat deze Koreaanse machines in huis hebben. Hoog tijd om ze eens nader in de kijker te zetten.
Geschiedenis van Doosan wielladers
De geschiedenis van het Zuid-Koreaanse Doosan gaat terug naar 1937. In 1975, een jaar voordat het bedrijf door de overname door Daewoo omgedoopt werd tot Daewoo Heavy Industries, startte het met de productie van dieselmotoren met technische ondersteuning door het Duitse MAN.
In 1989 introduceert het merk haar eerste wielladers en rond midden jaren negentig maken we in Europa voor het eerst kennis met het merk dankzij de Daewoo Nexia personenauto. Dat was een Daewoo gelabelde versie van de destijds al uit productie genomen Opel Kadett E personenauto. Opel was toen marktleider in verschillende Europese landen met de Kadett als verkooptopper. De auto’s stonden bekend als betaalbaar, betrouwbaar en kwalitatief goed met een hoge inruilwaarde.
“Dat was een hele slimme strategie van de Koreanen om toe te treden tot een nieuwe markt”
Siep Anema, Nederlandse Doosan importeur en dealer Anema Arum
In 2005 nam Doosan Heavy Industries Daewoo over en dat leidde tot Doosan Infracore dat twee jaar later Bobcat overnam van het Amerikaanse Ingersoll Rand. En een jaar geleden werd 35 procent van de aandelen van Doosan Infracore op haar beurt overgenomen door Hyundai en ontstond Hyundai Doosan Infracore.
Wiellader kan zich meten met de rest
Tezamen met de overige dealers slaagde Anema erin om marktleider in Nederland te worden bij de mobiele graafmachines. “Koreanen kunnen echt wat maken hoor”, zegt hij. Dat het bij de wielladers, zeker in de agrarische sector, andere koek is, dat realiseert Anema zich terdege.
“Bij de wielladers domineert een tweetal merken de markt. Hun reputatie en imago zijn ijzersterk. Toch durf ik te beweren dat Doosan sinds de introductie van de 5-serie in 2013 concurrerend is geworden en met de nieuwste 7-serie wielladers met Stage V motoren en de nieuwe cabine net zo goed presteert als de rest.”
7-serie met nieuwe motor, cabine en comfort
De 7-serie is sinds december 2020 op de markt en onderscheidt zich met name van zijn voorganger met zijn nieuwe motor, nieuwe cabine en interieur, nieuwe bediening en het verbeterd comfort voor de machinist. Een belangrijk detail is dat de voorruit nu verder naar onderen doorloopt voor beter zicht rond en achter de voorwielen. Ook dankzij een ander detail zoals de nieuwe ruitenwisser die nu een veel groter oppervlak wist.
“De nieuwe 7-serie heeft zich echt gerevancheerd en laat zien dat Doosan begrijpt wat machinisten willen en dat het de Europese markt serieus neemt. Dit model kan zich qua bedieningsgemak, comfort en capaciteit echt meten met de gevestigde orde. De fabrieksgarantie van vijfduizend uur of drie jaar geeft aan dat er vertrouwen is in het product. En dat nog altijd tegen een aantrekkelijke prijs.”
Belgische markt draait om industrie
Op de Belgische markt is een vergelijkbare dominantie van twee merken te zien, geeft Philippe Milio aan. Hij is zaakvoerder bij Doosan importeur Interparts. “Voor ons zijn de industrie en recyclage de belangrijkste sectoren en daarvoor zijn de DL380-7, DL420-7 en DL480-7 met respectievelijk 3,8, 4,5 en vijf kubieke meter bakinhoud de meest gevraagde modellen. In de landbouw zijn we minder sterk vertegenwoordigd omdat ons distributienetwerk daar niet voor is ingericht en omdat we naar mijn idee geen machine hebben die aan de twee belangrijkste eisen uit die sector voldoet. Dan heb ik het over een voldoende hoge rijsnelheid en de mogelijkheid om brede banden te steken. Binnen ons programma zou de DL280-7 niettemin de ideale wiellader voor de landbouw zijn.”
Milio merkt ook op dat de markt in beide buurlanden wezenlijk anders in elkaar steekt. “In Nederland wordt een wiellader veel meer als werktuigendrager ingezet met verschillende uitrustingsstukken terwijl een wiellader in België in 95 procent van de gevallen enkel met een vaste laadbak wordt gebruikt.”
Zonder uitzondering Stage V op Doosan wielladers
Alle modellen uit de 7-serie, van 12 tons DL200-7 tot 36 tons DL580-7 hebben een Stage V dieselmotor en vaak is dat een Doosan motor. Gebleven zijn de zware ZF-assen met honderd procent hydraulisch sperdifferentieel. “De Doosan motoren ken ik als innovatief en technologisch hoogstaand”, zegt Anema.
Een andere blijk van de innovativiteit van de fabrikant ten aanzien van gebruiksgemak én veiligheid is de zogenoemde transparante bak. Dankzij een camera op het cabinedak en eentje op de vooras ziet de machinist op het display in de cabine datgene wat zich in werkelijkheid voor de geheven bak afspeelt. “De technologie combineert de beelden van beide camera’s op dezelfde manier zoals onze ogen dat doen”, zegt Milio. Tijdens de laatste Matexpo vakbeurs in Kortrijk won het concept zowel de innovatie- als de veiligheidsaward en het is inmiddels als optie leverbaar. Milio: “Wij merken dat veiligheid een steeds belangrijker thema is op werven en met deze innovatie spelen we daar heel goed op in.”
Welke Doosan wielladers zijn geschikt voor de landbouw?
Volgens Anema zijn vooral de DL250-7, DL280-7 en DL320-7 geschikt voor landbouwdoeleinden dankzij hun eigen gewicht van 14 tot 20 ton en laadvolumes van 2,5 à 3,5 kuub en biedt de Doosan wielladers standaard een aantal interessante mogelijkheden.
“Zoals de standaard proportioneel bediende hydraulische derde functie aan de voorzijde voor het gebruik van bijvoorbeeld een kuilverdeler maar ook voor een uitrustingsstuk zoals een stenenklem. Ik durf te stellen dat tachtig procent van de meest voorkomende uitrustingsstukken met de standaarduitrusting te bedienen is. De overige twintig procent kunnen we in overleg met de klant oplossen, al dan niet in samenwerking met onze dealers.” Ook de montage van speciale bandenmaten en -profielen, typisch voor agrarisch gebruik, is volgens de importeur in de meeste gevallen geen enkel probleem.
Comfort voor machinisten ontzettend belangrijk
Philippe Milio: “We merken dat klanten voor een Doosan-wiellader kiezen vanwege de interessante aanschafprijs, de eenvoud en de bedrijfszekerheid. Maar vlak ook zeker het comfort voor de machinisten niet uit. Zij wensen en verwachten toch ook steeds meer het comfort van een personenwagen. Dat is echt een trend als je het mij vraagt.”
Contact
Noord-Nederland: Anema Arum, www.anemabv.nl
Zuid-Nederland: Staad Groep, www.staad-groep.nl
België: Interparts, https://interparts.semat.be