Fabrikant Krone claimt met de ZX-serie de sterkste opraap- en doseerwagens ter wereld te hebben. Een veelzijdige dubbeldoelwagen met ongekende capaciteit. Bij landbouwloonbedrijf Van Lipzig in Velden is dit seizoen een ZX 470 GL-wagen uitgeleverd. Martijn van Lipzig belicht de troeven van de machine en komt tot de conclusie. “Het was al goed en is nog veel beter geworden.”
Voor Martijn van Lipzig is de aanschaf van een nieuwe opraap- en doseerwagen een economische keuze. De loonwerker werkt al veel langer naar tevredenheid met Krone. Van Lipzig licht de achtergrond van de investering toe: “Mede door het jaarlijkse onderhoud was er eigenlijk niets aan de hand. Maar de banden zaten er aan te komen. Met de huidige prijsstijgingen is dat wel een factor om rekening mee te houden. Eigenlijk hadden we het investeringsplan al rond, maar met een aantrekkelijke regeling en een behoorlijke inruilwaarde voor de twee jong gebruikte machines was de afweging niet zo moeilijk. Ik rijd het liefst met twee nieuwe.”
Wat zijn dan de troeven van de ZX 470 GL volgens Van Lipzig?
Pick-up
De ongestuurde pendelende EasyFlow pick-up wordt hydraulisch aangedreven, onafhankelijk van de snijrotor. De aandrijving maakt grotere werkbreedte mogelijk en zorgt voor een optimale gewasopname bij elke snelheid.
Snijkwaliteit van de ZX 470
De snijrotor heeft acht spiraalvorming geplaatste tandrijen, met een diameter van 88 centimeter en een werkbreedte van 191 centimeter. Het gewaskanaal is maar liefst negentien centimeter diep. Dit zorgt voor een optimale doorvoer en een hoge capaciteit. De snijkwaliteit van de Krone-rotor onderscheid zich door de 22 millimeter brede Hardox meenemers, die een schaarbeweging maken ten opzichte van de messen. Mede hierdoor wordt het gewas exacter gesneden op 37 millimeter en minder vermoest. In het zwad ligt aan de buitenzijden altijd minder gewas en daarom is aan beide buitenzijden van de rotor de ruimte verkleind, om zo het gewas beter samen te drukken en het pakket beter te snijden.
Van Lipzig: “Wij snijden in principe alleen op 37 millimeter en hebben dat altijd gedaan. Wij hebben ook met opraapwagens van andere fabrikanten gewerkt. De Krone was al een wereldse vooruitgang. Dan dacht je met de voorgangers al de top te hebben bereikt, de nieuwe ZX 470 GL is nog weer een stap verder.”
SplitCut
De buitenste rij meenemers kunnen aan de zijkant van de rotor geen ongesneden plukken gras in de wagen trekken, maar nemen het gewas gedwongen mee terug en gooien het naar het midden van de snijrotor, waardoor ook deze plukken exact gesneden worden.
Vermogensoverdracht
De snijrotor wordt aangedreven via een zesrillige powerband en een geïntegreerde planetaire eindaandrijving, die het toerental van de rotor reduceert. Piekbelastingen, door bijvoorbeeld ongelijkmatige zwaden, worden door deze aandrijving optimaal opgevangen.
Messenbalk
Het gras wordt gesneden met 48 messen, die individueel beveiligd zijn. De uitzwenkbare messenbalk is voorzien van een centrale messengroepschakeling, waardoor de snijlengte eenvoudig in te stellen is. Het vervangen van de messen kan zonder gereedschap, met centrale vergrendeling. Met SpeedSharp kunnen de messen volledig automatisch slijpen, waarbij in twee cyclussen 24 slijpschijven automatisch de messen in een handomdraai slijpen.
Dat werkt veel beter volgens Van Lipzig: “Het slijpen van de messen deden we altijd handmatig en te agressief, de messen worden dan te heet. Nu kun je de messenbalk eenvoudig zijdelings uitzwenken en het slijpproces gelijkmatig uitvoeren. Omdat dit in een paar minuten klaar is, scheelt dat weer diesel. Bovendien zijn de messen beter geslepen, wat de doorvoer ook verbetert. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst wat huiverig was, met het oog op storingsgevoeligheid. We hebben nu vijf jaar met het principe gewerkt en durf wel te zeggen dat het een uitkomst is.”
ZX 470 en zijn beweegbare voorwand
De wagens in de ZX-serie zijn voorzien van een beweegbare voorwand, die tot 4,5 kuub meer laadcapaciteit geeft. Bovendien is variabele persdruk mogelijk en bovendien is helpt de wand bij het sneller en volledig lossen van de wagen.
Dit sluit goed aan bij wensen van de klant weet van Lipzig: “Omdat veel klanten vragen om fijn gesneden gras en je wilt voorkomen dat het tot moes gedrukt wordt, gebruiken wij de wand niet zo om het product samen te persen. In de mais merken we wel dat de beweegbare voorwand er voor zorgt dat er geen mais aan de voorzijde afdondert. Omdat je snel kunt lossen, mede door de dubbele bodemketting en de snellosautomaat, zijn dat wat mij betreft de grootste voordelen, naast het groter volume.”
Bediening
Krone heeft de dubbeldoelwagens uitgevoerd met stootvaste bedieningsterminal. Alles centraal op een Isobus scherm. Van Lipzig: “Overzichtelijk en eenvoudig te bedienen. In plaats van allemaal losse bedieningskasten heb je nu één Isobus-scherm, waar je camera, bediening en alles op hebt. Voordeel van één terminal is ook dat je gewoon meer zicht in de cabine hebt.”
Hydraulisch onderstel
De ZX-serie kenmerkt zich door gedwongen gestuurde tandem. Dit zorgt er voor dat zowel graszoden als banden worden ontzien en het onderstel ontlast. Door de geringe wrijving trekt de wagen lichter.
Meer inhoud, minder verbruik met de ZX 470
De ZX 470 XL heeft een totale inhoud van 47 kubieke meter, waardoor er flink werk verzet kan worden. Zowel op het land als op de kuil. Van Lipzig: “Omdat de 470 al de grootste in zijn soort is (maximaal toelaatbaar totaalgewicht met tandemonderstel, red.), zorgt dit ook voor minder transportbewegingen op de weg. Dat betekent minder dieselverbruik van de trekker voor de wagen en meer bewegingen van de shovel op de kuil, omdat die er minder vaak af hoeft. Iedere transportbeweging die je bespaart, is een besparing in geld.”
Tekst en beeld: Martin de Vries