Fabrikant Krone claimt met de ZX-serie de sterkste opraap- en doseerwagens ter wereld te hebben. Een veelzijdige dubbeldoelwagen met ongekende capaciteit. Bij landbouwloonbedrijf Krijnen in Oosteind is dit seizoen een Krone ZX 470 GL-wagen uitgeleverd. Jan Krijnen belicht de troeven van de wagen en komt tot de conclusie. “Het was al goed en is nog veel beter geworden.”
Bij Jan Krijnen is de aanschaf van een nieuwe opraap- en doseerwagen een economische keuze. Krijnen werkt al veel langer naar tevredenheid met Krone. “De vorige hebben we tien jaar gehad, met 4500 draaiuren. Daar mankeerde nooit wat aan. Bovendien is de wagen ijzersterk. De reden was dat de banden kaal werden. Een nieuwe set kost al snel achtduizend euro. We konden de vorige ZX400 goed inruilen”, vertelt Jan Krijnen.
Wat zijn dan de troeven van de ZX 470 GL volgens Krijnen?
Pick-up
De ongestuurde pendelende EasyFlow pick-up wordt hydraulisch aangedreven, onafhankelijk van de snijrotor. De aandrijving maakt grotere werkbreedte mogelijk en zorgt voor een optimale gewasopname bij elke snelheid.
Krijnen ervaart het als volgt: “Een sterk punt van de pick-up is dat die geen curvebaan heeft. In het verleden hebben we wel lang gras gemaaid, waardoor we zwaden van soms wel een meter hadden. Dit was bij boeren met jongvee, die maar drie keer per jaar maaiden. Bij de oude ZX wilde het nog weleens voorkomen dat lang gras ging ‘wikkelen’. Dat gebeurt nu niet meer. Nu we bij de nieuwe wagen het toerental van de hydraulische pickup vanuit de cabine kunnen verlagen hebben we daar geen last meer van. De vormgeving met de afstrijkers en de W-vormige geplaatste tanden zorgt voor een continue gewasstroom. Dat is een enorm voordeel.”
Snijkwaliteit van de Krone ZX 470 GL
De snijrotor heeft acht spiraalvorming geplaatste tandrijen, met een diameter van 88 centimeter en een werkbreedte van 191 centimeter. Het gewaskanaal is maar liefst negentien centimeter diep. Dit zorgt voor een optimale doorvoer en een hoge capaciteit. De snijkwaliteit van de Krone-rotor onderscheid zich door de 22 millimeter brede Hardox meenemers, die een schaarbeweging maken ten opzichte van de messen. Mede hierdoor wordt het gewas exacter gesneden op 37 millimeter en minder vermoest. In het zwad ligt aan de buitenzijden altijd minder gewas en daarom is aan beide buitenzijden van de rotor de ruimte verkleind, om zo het gewas beter samen te drukken en het pakket beter te snijden.
Krone ZX 470 GL maakt gebruik van SplitCut
De buitenste rij meenemers kunnen aan de zijkant van de rotor geen ongesneden plukken gras in de wagen trekken, maar nemen het gewas gedwongen mee terug en gooien het naar het midden van de snijrotor, waardoor ook deze plukken exact gesneden worden.
Jan Krijnen: “We hebben zelf geen hakselaar. Bij andere wagens zie je vaak met taai gras dat de messen naar achteren gedwongen worden waardoor een gedeelte ongesneden in de wagen beland. De Krone snijdt echt alles, ook taai spul zoals luzerne en rode klaver.”
Vermogensoverdracht
De snijrotor wordt aangedreven via een zesrillige powerband en een geïntegreerde planetaire eindaandrijving, die het toerental van de rotor reduceert. Piekbelastingen, door bijvoorbeeld ongelijkmatige zwaden, worden door deze aandrijving optimaal opgevangen. Krijnen vult aan:
“Door de powerband aandrijving worden de aftakastoeren van 1000 omwenteling per minuut soepel teruggebracht naar 55 op de snijrotor. Hiermee heb je gewoon minder verlies. De aandrijving is een dubbele planetaire aandrijving in de snijrotor. Dit zorgt ervoor dat je 25 procent sneller kunt rijden met dezelfde pk’s ervoor. Afhankelijk van de breedte van de zwaden heb je de wagen binnen zeven minuten bomvol.”
Messenbalk Krone ZX 470 GL
Het gras wordt gesneden met 48 messen, die individueel beveiligd zijn. De uitzwenkbare messenbalk is voorzien van een centrale messengroepschakeling, waardoor de snijlengte eenvoudig in te stellen is. Het vervangen van de messen kan zonder gereedschap, me centrale vergrendeling. Met SpeedSharp kun de messen volledig automatisch slijpen, waarbij in twee cyclussen 24 slijpschijven automatisch de messen in een handomdraai slijpen.
Beweegbare voorwand
De wagens in de ZX-serie zijn voorzien van een beweegbare voorwand, die tot 4,5 kuub meer laadcapaciteit geeft. Bovendien is variabele persdruk mogelijk en bovendien is helpt de wand bij het sneller en volledig lossen van de wagen.
Krijnen: “Dit is een element waar ik eerst sceptisch over was. Ik dacht dat het wel mee zou vallen met de extra laadruimte, maar ik moet erkennen dat er echt meer in kan. Bovendien zit het ook goed vast. Dankzij de wand lossen we sneller en hebben we de wagen dus ook sneller leeg. Dat merk je vooral met mais. Dat is er in no time uit. Door de wand bij droog materiaal verder achterover te zetten bereik je een hogere persdichtheid waardoor je wel tot 25 procent meer kunt laden.”
Bediening
Krone heeft de dubbeldoelwagens uitgevoerd met stootvaste bedieningsterminal.
Hydraulisch onderstel van Krone ZX 470 GL
De ZX-serie kenmerkt zich door gedwongen gestuurde tandem. Dit zorgt er voor dat zowel graszoden als banden worden ontzien en het onderstel ontlast. Door de geringe wrijving trekt de wagen lichter.
Krijnen licht dit verder toe: “Het onderstel is ontzettend stabiel. De wagen rijdt hierdoor letterlijk als een trein. Over de oneffenheden in de weg rijdt die in één streep. We hebben er Vredestein Flotation Trac 800/45R30,5-banden met nokkenprofiel onder liggen. Dit doen wij met het oog voor een betere hergroei van het gewas. Over de meeste stengels ‘stappen’ de nokken heen. Na een week kun je in het veld goed zien welke machine er overheen gereden heeft.”
Meer inhoud, minder verbruik
De ZX 470 XL heeft een totale inhoud van 47 kubieke meter, waardoor er flink werk verzet kan worden. Krijnen: “Als de ruggen dik genoeg zijn laad je de wagen in zeven minuten vol.”
Tekst en beeld: Martin de Vries