Begin 2019 is Reesink Production begonnen met de productie van de KAWECO-shovel. Zoals bekend is het concept destijds overgenomen van de firma Quappen. Na ruim twee jaar het Quappen model geproduceerd te hebben, komt Reesink nu met een volledig eigen ontwikkelde en geproduceerde KAWECO shovel. Om aan de huidige emissie-eisen te voldoen, is er in het nieuwe type een Stage 5 dieselmotor gemonteerd.
Speerpunten KAWECO-shovel
Speerpunten bij de ontwikkeling van de nieuwe shovel waren: nieuwe Stage 5 motor, vernieuwd aandrijfconcept, verbeterde cabine, grotere wielbasis en een hydraulisch systeem met een groot koelvermogen. Na vele ontwikkelingsuren en uitvoerig testen, staat er nu een nieuwe mini-shovel die volledig aan de verwachtingen van de eindgebruikers voldoet.
De typeaanduiding KW 25-27 verwijst naar het bedrijfsgewicht van 2500 kg en een motorvermogen van 27 kW. De Yanmar-motor met Diesel Particle Filter levert een vlakke koppel-kromme waardoor er altijd voldoende vermogen beschikbaar is.
Comfort-Inching
Optioneel is Comfort-Inching mogelijk waarbij een motortoerental ingesteld wordt en het gaspedaal als rijpedaal gaat fungeren. Dit is ook uit te breiden met een Cruise Control functie. Naast de KW 25-27 is er ook een kleinere, mechanisch aangestuurde motor met een vermogen van 19 kW beschikbaar.
Wielbasis vergroot voor hogere kiplast en hefvermogen
De wielbasis is bij de nieuwe machine vergroot naar 1575 mm. Naast een betere stabiliteit heeft dit een hogere kiplast en een vergroot hefvermogen tot gevolg. De KW25-27 heeft een hefvermogen van 2295 kg en een kiplast van 3060 kg. Net zoals bij de Quappen-shovels wordt ook hier gebruik gemaakt van twee stuurcilinders. In combinatie met de grotere wielbasis zorgt dit voor maximale stabiliteit.
Vernieuwd aandrijfconcept realiseert trekkracht van 2300 kg
Door de Automotive ECO-drive heeft de shovel een stationair toerental van 800 rpm en een wegrijtoerental vanaf 1100 rpm. Door de standaard 51 liter / min hydrauliekpomp is er ruim voldoende werkhydrauliek beschikbaar bij een relatief laag motortoerental. Dit werkt brandstofbesparend en zorgt ervoor dat de machine mooi rustig loopt. Optioneel is hier nog een grotere oliepomp verkrijgbaar. Door het vernieuwde aandrijfconcept is een trekkracht van maximaal 2300 kg te realiseren.
De verbeterde kinematik zorgt voor een perfecte vlakstelling en een goede in- en uitkiephoek van de aanbouwdelen. Het nieuwe type heeft net als het oude type een EURO-aansluiting. Optioneel zijn hier ook andere aansluitingen verkrijgbaar.
Cabine en comfort KAWECO-shovel
Een uniek en onderscheidend onderdeel van de nieuwe KAWECO-shovel is de standaard cabinevering. De cabinevering is op vier verschillende plekken onder de cabine gemonteerd. Aan de achterzijde van de cabine is de agressiviteit aan te passen. Het rijcomfort wordt door dit unieke onderdeel aanzienlijk verbeterd.
Standaard is op de nieuwe machine de Headguard gemonteerd, oftewel een open cabine. Optioneel is hier een klapbaar cabinedak beschikbaar zodat gebouwen met een laag plafond toegankelijk blijven. Naast het klapbare cabinedak is ook een dichte cabine verkrijgbaar. Verder is de cabine zijwaarts kantelbaar voor optimale toegankelijkheid tijdens onderhoud. Om goed zicht te garanderen bij de giek in de hoge stand, is een open dak geconstrueerd. Ondanks het goede zicht, blijft de veiligheid van de bestuurder altijd gegarandeerd. De verschillende cabines zijn dan ook ROPS / FOPS goedgekeurd.
Meerdere KAWECO-shovel-modellen
Naast de KW25-27 en KW25-19 zullen meerdere modellen volgen. Zo is op redelijke termijn de Tele- en Infra-variant bij de nieuwe KAWECO-shovel ook leverbaar. Daarnaast is KAWECO druk doende met de ontwikkeling van kleinere en grotere modellen als ook elektrificering.
Bron: Reesink Production