Per 1 januari 2022 moeten landbouwvoertuigen in Nederland geregistreerd zijn om de openbare weg op te mogen. Voor registratie van een landbouwvoertuig, is een chassisnummer oftewel een voertuigidentificatienummer nodig. Wanneer nog dit jaar de aanvraag wordt ingediend voor een VIN-inslag en registratie, gelden lagere kosten. Op verzoek van LTO Nederland en Cumela worden er inslagdagen georganiseerd op RDW-keuringsstations en op tijdelijke locaties. Zo kunnen ondernemers die nog een VIN moeten inslaan dit zo dicht mogelijk bij huis doen.
Op een aantal centraal gelegen locaties komen zogenaamde ‘tijdelijke keuringsstations’. Daar kunnen de VIN-inslag en de registratie in orde worden gemaakt. Deze locaties zijn zo veel mogelijk in de buurt van waar de meeste aanvragers zijn. In sommige delen van Nederland liggen de keuringsstations niet naast de deur, en zo hoeven aanvragers niet naar het reguliere RDW-keuringsstation te rijden met hun langzaam rijdende voertuig.
Lager tarief
Door nog in december een aanvraag in te dienen voor een identiteitsonderzoek, VIN-inslag en registratie van het landbouwvoertuig zijn de totale kosten lager. Onder andere het lage registratietarief van €18 geldt dan nog. Bij de aanvraag van een VIN-inslag hoort altijd een identiteitsonderzoek. De kosten voor de inslag en het onderzoek zijn €89. Onderstaande tabel geeft een verdeling van de kosten bij registratie weer, voor en na de conversieperiode.
Aanvragen
De aanvraag voor het identiteitsonderzoek en het inslaan van het VIN gebeurt via dit aanvraagformulier, waarna vaak telefonische afstemming volgt. Als blijkt dat het voertuig inderdaad geen VIN heeft, maakt de RDW een afspraak op een locatie bij de aanvrager in de buurt voor een identiteitsonderzoek en om een VIN in te slaan. Daar kan ook de registratie van het voertuig worden geregeld. In verband met de vele aanvragen neemt de RDW in 2022 contact op met de aanvrager en plant ook dan de werkzaamheden in.
Bron: LTO Nederland