Sinds iets meer dan een jaar is de Krone Swadro TC 1250 vierelements cirkelhark op de markt. Deze is iets minder luxe uitgevoerd dan de twee jaar geleden voorgestelde Swadro TC 1370. Als gebruiker profiteer je niettemin van de laatste stand der techniek.
Wie (nog) denkt dat cirkel- of rotorharken simpele werktuigen zijn waarmee niet zo veel mis kan gaan, komt bedrogen uit. De techniek ontwikkelt zich nog altijd door, vooral op details. De rotordiameter en -snelheid, het aantal tandarmen en aantal tanden en de vorm en stand van de tanden zijn medebepalend voor de capaciteit van de hark. Tezamen met de vaardigheden van de trekkerchauffeur zijn deze bepalend voor de benutting van de hakselaar en/of opraapwagen.
Zijafleg of middenafleg?
Waar zijafleg ooit de norm was bij enkele en dubbele harken, schat Marc Berghuis, Verkoopmanager Noord-Nederland, in dat nu nog zo’n twintig procent van alle verkochte Krone-harken een hark met zijafleg betreft. “Het voordeel van een hark met zijafleg is dat je er grote zwaden mee kunt maken zodat de hakselaar een hoge capaciteit kan halen. En je bent erg flexibel qua werkbreedtes. Je kunt meerdere zwaden combineren maar dat vraagt wel handigheid. Er is een behoorlijk risico op worst- en/of wokkelvorming. Met een hark met middenafleg kun je daarentegen iedereen op pad sturen.”
De basis: Swadro 1400 en 1400 plus
Aan de basis van de huidige generatie vierelements harken staan de Swadro 1400 en 1400 Plus. Deze kwamen respectievelijk in 2005 en 2010 op de markt. Beide hebben een werkbreedte van 11 – 13,5 m, 3,6 en 3,3 m grote rotoren, dertien tandarmen per rotor en vier dubbele tanden per tandarm. Kenmerkend voor de Plus-uitvoering zijn met name de versterkte aandrijflijn, de hydraulisch instelbare veerbelaste bodemontlasting, de automatische werkdiepte-instelling en het hydraulisch neerlaatbare frame voor beperking van de transporthoogte tot vier meter.
Bij de Swadro 1400 moet je de buitenste tandarmen daarvoor handmatig inklappen. Die beoogde differentiatie pakte in de praktijk minder goed uit dan verwacht. “Het gat tussen beide modellen blijkt uiteindelijk relatief klein”, zegt Berghuis. “Uit talrijke tests komt bovendien naar voren dat het vergroten van het aantal tanden op de tandarmen van de achterste rotoren, beter bijdraagt aan kwalitatief goed en snel harkwerk dan het plaatsen van een extra tandarm of het verhogen van het rotortoerental.”
Dit, en het beste van de SW 1400 Plus komt sinds de Agritechnica van 2019 terug in de nieuwe SW TC 1370 vierelementshark met middenafleg.
Van Swadro TC 1370 naar Swadro TC 1250
De TC 1370 harkt 10,8 tot 13,7 m breed en heeft op de 3,3 m grote achterste rotoren vijf in plaats van vier dubbele tanden aan elk van de dertien tandarmen. De voorste elementen draaien zo’n 25% sneller dan de achterste. Dit heeft Krone als een van de weinige aanbieders volgens Berghuis. Doordat de voorste rotoren het gewas breed werpen in plaats van op een zwad, moet dit worstvorming tegengaan. De zwadbreedte bedraagt 1,4 tot 2,6 m. De werkdiepte is vanuit de cabine elektronisch instelbaar en de zogenoemde Soft-Down techniek zorgt ervoor dat de elementen gedempt worden vlak voordat het onderstel de grond raakt. Dit moet resulteren in minder ruwe as in het gewas. De bodemontlasting is niet langer veerbelast maar met stikstofbollen/accumulatoren en elektronisch instelbaar.
Krone Jet-effect
Alle Krone Swadro-harken beschikken dankzij een uitgekiende cardanische ophanging bovendien over wat Krone het Jet-effect noemt. Dit zorgt er – net als bij een opstijgend respectievelijk landend vliegtuig – voor dat bij het heffen eerst de voorste wielen van het onderstel omhooggaan en daarna de achterste wielen. Bij het laten zakken komen eerst de achterste wielen op de grond en daarna de voorste. Het systeem moet beschadiging van de zode en verontreiniging van het gewas voorkomen. 710/35 R22.5 is de grootste bandenmaat die onder het transportonderstel van de TC 1370 past. Het model zal de SW 1400 Plus op termijn gaan opvolgen.
Capaciteit voor een aantrekkelijke prijs
Ondanks de komst van de TC 1370 bleef de roep om een model tussen de voordeligere Swadro TC 1000 twee-elementshark en de SW 1400 (Plus) bestaan. “Temeer omdat veel loonwerkers capaciteit tegen een aantrekkelijke prijs willen. Niet iedere loonwerker of veehouder zit te wachten op luxe uitgevoerde en elektronische bediende harken.” Het was de aanzet voor de ontwikkeling van de TC 1250, een vierelements ‘instapmodel voor professioneel gebruik’. De TC 1250 heeft 3,3 m grote rotoren voor met elk elf tandarmen en 2,96 m grote rotoren achter met elk dertien tandarmen. Het aantal dubbele tanden per tandarm bedraagt vier. De werkbreedte is 9,8 tot 12,5 m en de zwadbreedte is 1,4 – 2,2 m.
Gebogen tanden
Krone gebruikt een compacte en dus steile gegoten curvebaan die het DuraMax noemt. De curvebaan van de beide voorste rotoren is iets verdraaid ten opzichte van de achterste rotoren zodat de voorste tandarmen iets eerder uitheffen. Dit past bij het circa 25% hogere toerental van de voorste rotoren. Mede dankzij een aluminium lagerbehuizing met gesloten kogellagers op de tandarmen zijn curvebaan en tandarmlagering onderhoudsvrij. De fabrikant geeft er drie jaar garantie op.
Afnemen of inklappen van tandarmen voor transport hoeft op de TC 1250 niet. Indien nodig kunnen de tandarmen compleet met lagering via twee bouten gedemonteerd worden om de arm recht te persen of te vervangen. De hark is standaard uitgevoerd met gebogen tanden, lifttanden noemt Krone ze zelf. De onderste vijf à zes centimeter van de tanden staat onder een kleine hoek in de draairichting van de rotoren. Het idee is dat ze het gewas hierdoor beter optillen. Het effect zorgt er ook voor dat je de rotoren iets minder diep hoeft te zetten en dat helpt verontreiniging van het gewas weer voorkomen.
Instellingen Swadro TC 1250
De Swadro TC 1250 behoeft geen load sensing hydrauliek en kan toe met een enkelwerkend en een dubbelwerkend hydrauliekventiel. De werkdiepte stel je per rotor in met behulp van een spindel en een schaalverdeling. De bodemontlasting van de voorste rotoren stel je hydraulisch in vanuit de cabine en bij de achterste rotoren gaat dit mechanisch met ontlastingsveren. De werk- en zwadbreedte stel je in met het eenvoudige schakelaarkastje in de cabine. Daarmee vouw je de hark ook uit en in.
Specificaties Krone Swadro TC 1250 en 1370
TC 1250 | TC 1370 | |
Werkbreedte (m) | 9,8 – 12,5 | 10,8 – 13,7 |
Zwadbreedte (m) | 1,4 – 2,2 | 1,4 – 2,6 |
Rotordiameter (v/a, m) | 3,30/2,96 | 3,60/3,30 |
Aantal tandarmen per rotor (v/a) | 11/13 | 13/13 |
Aantal tanden per tandarm (v/a) | 4/4 | 4/5 |
Werkdiepte instelling | handmatig/mechanisch | elektrohydraulisch |
Bandenmaat transportonderstel | maximaal 620/40 R22.5 | maximaal 710/35 R22.5 |
Gewicht (kg) | 4.900 | 5.800 |
Transportafmetingen (lxbxh, m) | 8,73 x 2,99 x 3,99 | 9,10 x 2,99 x 3,99 |
Bruto vanafprijs (excl. btw) | € 64.520 | € 84.070 |
Informatie | Krone, www.krone-nederland.nl |
Tekst: René Koerhuis, Seppe Deckx
Beeld: René Koerhuis, Seppe Deckx, Arnout Oudijk
Je hebt zojuist een artikel uit het vakblad de Loonwerker gelezen. Meer van dit?