De Duitse landbouwmachinefabrikant Claas introduceerde dit voorjaar digitaal de nieuwe Arion 400 serie. Begin april stelde importeur Kamps de Wild de trekker tijdelijk ter beschikking voor een kennismakingsronde. We grepen onze kans en deden de eerste rijervaringen op in het veld.
Plaats van handeling is in de Achterhoek, met een Amazone Catros XL3003 moet een perceel groenbemester in maisland zijn verpulverd om onder te ploegen. Voor dit werk stelt Claas een nieuwe Arion 470 ter beschikking waarmee we naar hartenlust kunnen stoeien. Met deze vernieuwde serie presenteert Claas de vierde generatie Arion en de 470 is er als het nieuwe zwaarste model aan toegevoegd. De zevendelige serie reikt nu van 90 tot 155 pk.
Stabiele wendbare akkerbouwtrekker
Onze gastheer Simon Zieverink van Kamps de Wild weet de trekker kort te omschrijven: “Een stabiele en wendbare akkerbouwtrekker met dikke pk’s.” Dat klinkt als stoere taal, maar na onze bevindingen kunnen we dat onderschrijven. Met zijn wielbasis van 2,53 meter is de trekker stabiel, dat klopt. De trekker heeft een zelfdragend frame en de wespentaille in het midden maakt een grote wieluitslag van 55 graden mogelijk waardoor de trekker ook wendbaar is.
Voor de spatborden boven de voorwielen is de uitslag beperkt, maar dat gaat ongemerkt. Als optie is het mogelijk om de stuurhoekafhankelijke voorwielaandrijving bij scherp draaien automatisch uit te laten schakelen om de aandrijflijn niet onnodig te belasten, dit gaat op een signaal van een stuurhoeksensor. Als de omstandigheden er naar zijn kan dit ook uitgeschakeld zijn. Een ander optie is de dynamische besturing, hiermee bereik je met minder omwentelingen van het stuur sneller een volledige uitslag van de voorwielen.
De hefinrichting heeft een hefvermogen van 5750 kilogram en als optie kan deze, voor de modellen 430 en hoger, met tien procent worden verhoogd naar 6250 kilogram. Met de drie meter brede Catros heeft de trekker geen moeite om te heffen, maar om de voorwielen aan de grond te houden is een frontgewicht van negenhonderd kilogram aangekoppeld. Dat komt omdat de Catros aan de voorkant een speciale snijrol heeft die de stoppel in blokjes snijdt, dat overigens goed werkte. Maar hierdoor wordt de machine wel langer en stak de zware rol verder naar achteren. De hefarmen hebben een verbeterde vorm gekregen waardoor er meer ruimte is rond de vanghaken en deze recht ten opzichte van de machine staan.
Transmissie
Als transmissie biedt de Arion twee opties, de 16/16 Quadrishift en de 24/24 Hexashift, beide van de GIMA. De 410 en 420 zijn enkel leverbaar met de Quadrishift. Onze trekker was uitgerust met Hexashift, deze heeft vier groepen en zes powershift trappen, De groepen worden op het beeldscherm aan de raamstijl duidelijk weergegeven met letters en de versnellingen met een cijfer.
Als Zieverink ons even alleen met de trekker laat gaan, hebben we de routine al snel onder de knie. Voor voldoende snelheid werken we in de stand C5, als je de rolschakelaar op de joystick een klein tikje naar voren of naar achter geeft schakelt de trekker soepel een versnelling terug. Rol dezelfde schakelaar even verder dan schakelt hij de groepen. Druk je op de kopakker schakelaar dan schakelt de trekker vanzelf terug naar de lagere C1, voor deze snelheid kiest de trekker de snelheid die je het laatst hebt gebruikt. Druk je hem voor de tweede keer in, dan schakelt de trekker weer naar de werksnelheid.
Met druktoetsen op dezelfde joystick laat je de hef met de Catros heffen en weer dalen naar een vooraf ingestelde werkdiepte. De serie is leverbaar met vijf hydraulische ventielen, drie achter en twee als ‘midmount’ ventiel onder de cabine. Bij enkele modellen is er een leidingenpakket van de midmount naar de achterkant van de trekker, zodat er daar dan vier dubbelwerkende ventielen zijn te gebruiken. In totaal kun je met de joystick vijf hydraulische functies bedienen, hiervoor kun je de joystick als kruishendel gebruiken en wel voor twee groepen die met een kleurencode zijn aangegeven. Eerst bedienen we de voorlader, maar met een druk-op-de-knop bedienen we met dezelfde joystick de instelling van de Catros.
Vermogen
Bij de nieuwe 400 serie, met vier cilinder FPT motoren, is vanaf de Arion 430 naar boven het vermogen met vijf pk verhoogd en is de 470 er als nieuw vlaggenschip aan toegevoegd. Een trekker met dikke pk’s CLAAS ARION 400-SERIE Met het extra vermogen hebben ook de koelunits aan de voorzijde van de trekker meer capaciteit gekregen. Deze zijn nu zo geplaatst dat ze door eenvoudig op te klappen gemakkelijk zijn te reinigen.
Vanaf de Arion 440 hebben de motoren tien pk extra als een boost achter de hand. Deze CPM (Claas Power Management) werkt automatisch bij snelheden vanaf acht kilometer per uur op aftakas belasting en op hydraulische afname. Alle Arions 400 met Stage V motoren hebben nu een hydrauliek capaciteit van honderdvijftig liter per minuut. Er zijn op alle modellen vier hydrauliek opties, 60 of 100 liter per minuut Open Center en 110 of 150 liter per minuut met de als optie leverbare Load Sensing.
Panoramic cabine
De trekker voor de kennismakingsronde is uitgevoerd met een zogenoemde Panoramic cabine, dat wil zeggen dat de voorruit ononderbroken overging in een dakraam waardoor optimaal zicht op de voorlader wordt verkregen. Bij de ontwikkeling van deze trekkers is nadrukkelijk rekening gehouden met het gebruik van een voorlader, ongeveer de helft van deze trekkers worden af fabriek met een voorlader geleverd. Op donkere dagen brengt dit wel aangenaam licht in de cabine, bij zonnig weer kan men een schuif onder het dak naar voren trekken om het dakraam te bedekken. Verder is de cabine voorbereid op Cat III filtratie, om bijvoorbeeld bij spuitwerkzaamheden de dampen buiten de cabine te houden.
De Arions zijn leverbaar in drie uitvoeringen, de standaard, Cis en de Cis+. Bij de Cis modellen is een luchtaansluiting standaard.
Tenslotte is het uiterlijk van de trekker wat aangepast en ligt nu meer in de lijn van de zwaardere series. Onder de koplampen is nu een uitstekende rand aangebracht, niet alleen voor de sier, maar je hebt meer grip op de motorkap bij het openen en sluiten.
Dit betreft een artikel uit onze Akkerbouwkrant. De Akkerbouwkrant gratis thuis op de mat?
Tekst en beeld: Hendrik Begeman