Duport BV uit Dedemsvaart heeft de populaire All Track HD-bemester verlengd tot een werkbreedte van tien meter. Een antwoord op een nadrukkelijke vraag uit de markt, stelt Wilco Elkink. “Door een flenskoppeling op onze DW8748 van 8,70 meter kunnen we de verlenging realiseren én keurig binnen de toegestane transporthoogte van vier meter blijven.”
Zelfrijders en tanks worden steeds groter
“8,70 meter werkbreedte voor een bemester achter de zelfrijder is volgens veel loonwerkers net een metertje te kort om op percelen twee keer rond te kunnen. Die vier meter transporthoogte is echter het struikelblok. Er zijn wel concurrenten die bijna tot de praktische breedte van tien meter reiken, maar gaan dan wel over de maximaal toegestane transporthoogte heen”, constateert Elkink. De Duport All Track HD-bemester is naast 8,70 meter ook in een werkbreedte van 12,30 meter beschikbaar. “Wij verwachten dat er in de markt veel vraag is naar die tien meter werkbreedte, omdat de zelfrijders en tanks steeds groter worden. Daarnaast wordt gewicht steeds meer een punt. Daarom is 12,30 meter weer net een stap te groot. Dan kom je op 4430 kilogram.”
Cilinderconstructie
De oplossing is volgens Elkink geen ‘hogere wiskunde’. Het frame is verlengd met een extra klapstuk. “De cilinderconstructie is geïntegreerd in de balk. De cilinder is ingetrokken als die bemest. Met een halve maan-constructie als geleider kan die worden opgeklapt. In het element kiezen we voor een veer. Die is directer en kan niet lek. Dit is voor ons ook een beproefde techniek. We bouwen al zo sinds 1992.” Het eigen gewicht van de tien meter variant komt uit op 3500 kilogram.
Bestaand concept All Track HD-bemester is beproefd
Duport heeft met een prototype de tien meter brede All Track HD een jaar bij loonwerkers achter een Vervaet Hydrotrike kunnen testen. Naar alle tevredenheid. “In principe bouwen we door op ons bestaande concept. Ook in de tien meter variant hebben een zevenvoudige sectieafsluiting. De vaste indeling met afsluitcilinders verlengen we en de slangen hebben we opnieuw verdeeld.”
All Track HD-bemester is ‘een echte loonwerkmachine’
De All Track HD is volgens Elkink een bemester die speciaal ontwikkeld is voor de professionele gebruiker. “Een echte loonwerkmachine.” Alle modellen zijn voorzien van dubbele lagering, hydraulische afsluiters en een hydraulische opklapvergrendeling. De verdeler is hydraulisch aangedreven en heeft uitlopen van vijftig millimeter aan de onderzijde. De achttien rolkouters hebben een diameter van 31,5 centimeter voor een werkdiepte van 2 tot 6 centimeter. De elementen zijn mechanisch geveerd, met het oog op de bodemaanpassing. De bemester heeft een universele bok voor een driepuntsophanging. Ook is in automatische vetsmering voorzien en zijafscherming met het oog op de verkeersveiligheid.
Eenvoudige uitbreiding
Voor de verlenging tot tien meter is de bediening uitgebreid. Ook daar is gekozen voor een eenvoudig kastje op het frame. “Niet te veel poespas, omdat de bemester natuurlijk altijd buiten is, in weer en wind en mest. De kans dat er iets van de All Track HD stuk gaat is vrij klein. Er staat gewoon een solide basis, goed ontwikkeld.”
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Martin de Vries, Duport