De oorzaken van dichtslibbende brandstoffilters van trekkers en andere machines op een modern loonwerkbedrijf zijn zeer divers. De problemen leiden vaak tot veel frustratie en hoge kosten. MecXellent is een nieuwe diesel die verlies van vermogen, hoog verbruik en schade aan onderdelen van het brandstofsysteem voorkomt. “Het bewijs hiervoor wordt geleverd in de praktijk. Onderzoek en een wetenschappelijke studie vetellen ons het waarom.”
Filter blocking door diesel
“Filter blocking is een fenomeen dat we al kennen sinds de zwavel uit de diesel verdwenen is, maar zo hevig en langdurig als in het najaar van 2019 kenden wij het niet”, vertelt Anton Diender van Mécatech Industries. “De problemen waren voor ons de aanleiding om ons verder in deze materie te verdiepen. Niet alleen fysiek maar ook als organisatie.”
Mécatech Industries
Vanuit Dupag BV is Mécatech Industries opgericht, om aandacht te kunnen geven aan de branches buiten de automotive waar Mécatech al langer een begrip is. “De jarenlange ervaring en opgebouwde kennis kon ik meenemen naar de landbouwmechanisatie waar ik veel contacten heb”, aldus Huub de Cock. “Duidelijk was dat er in de agrarische sector behoefte is aan een premium brandstof, die de betrouwbaarheid verhoogd. Stilstand is funest en komt altijd op het verkeerde moment.”
Grootschalige inzet van additieven
De kwaliteiten van de additieven werden in de praktijk bevestigd. En waren een antwoord op filter blocking. Koninklijke Boskalis is een goed voorbeeld waarbij de additieven grootschalig werden ingezet. “Ik werd uitgenodigd om vanaf Neeltje Jans naar de problemen op een baggerproject midden op de Noordzee te kijken. Daar werken ze op basis van eb en vloed in shifts. Je kunt je voorstellen dat er lichtelijke paniek was omdat stilstand meteen grote gevolgen heeft”, schetst De Cock. “Ik heb monsters uit de tanks genomen en filters opengemaakt en op basis daarvan een Mécatech-additief voorgeschreven om toe te voegen aan de geleverde diesel. Ook hier bleek dit weer een adequate oplossing te zijn wat leidde tot een bredere samenwerking.”
Bij Boskalis is meteen ook de zwakte van een additief blootgelegd. “Een heel winterseizoen is er probleemloos gedraaid, op een aantal projecten na, waar toch weer problemen ontstonden. We gingen kijken en wat bleek, de vaten met additief stonden er nog onaangebroken. Simpelweg vergeten en niet toegevoegd.” Algemeen directeur Ton Pol van Mécatech Industries haakt er op in. “Conclusie is dat we een compleet product moesten leveren. Een brandstof waar het additief al aan is toegevoegd.”
Oorzaken van dichtslibbende filters
De oorzaken van het dichtslaan van filters zijn heel divers. Anton Diender stelt dat het vooral een combinatie van factoren is en dat het afdoden van bacteriën alleen niet afdoende is. Dat terwijl dit vaak wel de veronderstelling is. “We hebben al die stappen uitgediept en geanalyseerd inclusief een studie op het gebied van microbiologie aan de universiteit van Utrecht. Wat blijkt is dat in de hoofdtank, naast het ontstaan van schimmeldraden, het afzakken van de biocomponenten een probleem is, terwijl op de machine de polymeren moeten worden aangepakt. MecXellent is een brandstof, die een breed pakket aan additieven heeft. Denk aan antistollingstechnieken, het tegengaan van groei van micro-organismen, waterbehandeling en het voorkomen van polymeervorming en oxidatie.”
Technieken voor antistolling
Voor antistolling heeft MecXellent een techniek die het vormen en uitzakken van paraffine tegengaat als de omgevingstemperatuur daalt. “Daarmee heb je een oplossing voor alle seizoenen.” Wax Anti Settling Additive (WASA) is een andere techniek, die is ingebouwd. “Dit voorkomt dat biobestanddelen of andere kristallen zoals paraffine gaan samenklonteren en uitzakken.” MecXellent is bovendien bacteriostatisch, waardoor bacteriën en schimmel(draden)niet de kans krijgen om te groeien. Ook is de vochtopname (de-hazer) verbeterd en is de EN590-normering gewaarborgd.
Polymeervorming
“Polymeervorming is een onderbelicht item in de brandstofproblematiek. Ze worden namelijk gevormd in de machine zelf en komen via de retour in de tank terecht. Naast filter blocking zijn ze ook verantwoordelijke voor vroegtijdige slijtage van injectoren en brandstofpompen. Vaak wordt schouderophalend geaccepteerd dat deze onderdelen veel sneller aan vervanging toe zijn. Moderne motoren worden steeds gevoeliger, terwijl injectoren en brandstofpompen steeds duurder worden. Ons product voorkomt polymeervorming en is dus een directe besparing”, stipt Anton Diender aan.
Probleemloos draaien met MecXellent
Ton Pol verwoordt het met een voorbeeld bij een klant, die van zwarte nu schone brandstoffilters heeft in deze tijd. “Die heeft MecXellent getest op aggregaten en probleemloos gedraaid. Hij zaagde na vijfhonderd uren de filters van de noodstroomvoorziening open en die waren blank. Dat terwijl hij gewend was dat de filters na 350 uren al zwart geslagen waren en regelmatig ’s nacht melding kreeg van een haperend aggregaat.”
Lager verbruik diesel en minder reparatiekosten
Brandstofleverancier UTB is één van de partners en enthousiast over MecXellent. “Er is een nieuwe tankwagen ontwikkeld met een doseerinstrument voor het bijmengen tijdens het lossen”, vertelt Huub de Cock. Vanaf afgelopen voorjaar is er in de praktijk volop proefgedraaid onder de vlag van Mécatech Premium. Recentelijk is de merknaam MecXellent gepresenteerd. “Met MecXellent zien we een besparing van acht tot tien procent AdBlue. Bovendien is het brandstofverbruik lager en zijn er minder reparatiekosten. Ook is er een reductie van stikstof, CO2 en fijnstof. Ondanks alle voordelen heeft MecXellent slechts een geringe meerprijs ten opzichte van standaard B7-diesel.”
Tekst: Martin de Vries
Foto’s: Mécatech Industries