De Nederlandse biologische sector wil een tien-puntenplan voorleggen aan de politiek. Eén voorstel uit dit plan is het afschaffen van btw van 9 procent op biologische producten. Hierdoor zou de consument gestimuleerd worden om biologische producten te kopen.
Tegenvallende cijfers biologische producten
Naar aanleiding van tegenvallende cijfers komt de biologische sector met een tien-puntenplan. Het huidige aandeel van biologische producten is in 2019 slechts 0,02% gestegen. In 2018 was 3,19% van de verkochte producten biologisch, in 2019 ging het om 3,21%. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau IRI.
Volgens Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext, haalt de sector de doelstelling van Europa niet op deze manier. Dat meldt hij aan de NOS. In 2030 moet de biologische sector een marktaandeel van gemiddeld 25% bezitten.
Reclamecampagne overheid om verkoop te stimuleren
Een ander punt in het tien-puntenplan is een grootschalige reclamecampagne over de inhoud en de waarde van de biologische landbouw. Dit gebeurt in landen als Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland al volgens Wilde. Daardoor hebben consumenten veel meer kennis over biologisch voedsel.
"We hebben voor een gezond, eerlijk en duurzaam landbouwsysteem een sterk beleid nodig, gericht op zowel consumptie als productie. Wij roepen daarom de politiek op om samen met ons een soort taskforce op te richten."
Volgens onderzoeksbureau IRI is het logisch dat de groei in verkoop afneemt. De scheiding van reguliere en biologische producten vervaagt steeds meer. Er komen steeds meer producten op de markt die niet biologisch, maar wél duurzaam zijn. De Nederlandse consument neigt dan eerder naar het goedkoopste product.
Zuivel blijft veruit het populairste biologische product. Door grote merken als Arla en FrieslandCampina, krijgt deze groep makkelijk een grote boost. Ook biologische eieren zijn populair onder Nederlandse consumenten.